- כותב/ת :
ליאור קולודני (עורכת)|
- 29/10/2017
content
טקסטים - תרבות המחלוקת – לקראת יום הזיכרון ליצחק רבין
ליאור קולודני (עורכת)
משנה מסכת אבות פרק ה
(יז) כָּל מַחֲלוֹקֶת שֶׁהִיא לְשֵׁם שָׁמַיִם, סוֹפָהּ לְהִתְקַיֵּם. וְשֶׁאֵינָהּ לְשֵׁם שָׁמַיִם, אֵין סוֹפָהּ לְהִתְקַיֵּם. אֵיזוֹ הִיא מַחֲלוֹקֶת שֶׁהִיא לְשֵׁם שָׁמַיִם, זוֹ מַחֲלוֹקֶת הִלֵּל וְשַׁמַּאי. וְשֶׁאֵינָהּ לְשֵׁם שָׁמַיִם, זוֹ מַחֲלוֹקֶת קֹרַח וְכָל עֲדָתוֹ:
מחלוקת בית שמאי ובית הלל:
שתי אסכולות של פרשנות הלכתית אחת תחת מנהיגותו של הלל הזקן ותלמידיו – בית הלל והשניה תחת מנהיגותו של שמאי ותלמידיו – בית שמאי. שניהם פעלו במאה הראשונה לספירה שנקראת גם תקופת המשנה והשפיעו מאד על עיצוב תרבות המחלוקת בעם ישראל.
מחלוקת לשם שמים: מחלוקת על הבנת התורה ועל איך צריך לפסוק הלכה, כלומר ויכוח לגיטימי של פרשנות שתורם להעמקה בלימוד וחשיבה על איך לנהוג ומה מתאים לתקופה בה פעלו.
מחלוקת שאינה לשם שמים: נובעת מסכסוך אישי ופוליטי ויוצרת קרע חברתי בקהילה. מייחסים לה צרות עין ואינטרסנטיות ולכן ע"פ המשנה אין לה זכות קיום.
ניתן לצפות ביוטיוב בקטע על קרח ועדתו מתוך היהודים באים – לצפייה לחצו כאן
קבצים
כזה ראה וחדש
חגים ומועדים
סיווג חומרים לחגים
האם הפעילות עזרה לי?
הוספת תגובה חדשה