דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content_top

מרכז הדרכה "שבילים"
"שבילים" - ארגון מערכות החינוך החברתי-קהילתי

content

תרבות המחלוקת – לקראת יום הזיכרון ליצחק רבין

ליאור קולודני
ערכים ומטרות הפעילות
  1. כיצד צריכה להתנהל מחלוקת בתרבות היהודית.
  2. מתי למחלוקת יש זכות קיום ותרומה לחברה ומתי היא פוגעת ומזיקה.
  3. הערכים שעומדים לדיון בפעילות הם : הקשבה, קבלה, הזכות להבעת דעה וריבוי דעות.
קהל היעד
בני נוער
משך הפעילות
כשעה
רשימת ציוד ועזרים
מערך הפעילות
  1. להזמין את המשתתפים לחשוב על מחלוקת שהם היו או עדיין מעורבים בה ואיך היא נפתרה או היו רוצים שתיפטר. זה יכול להיות בין חברים, בבית , בבית הספר. שיתוף במעגל.
  2. לשים שני כיסאות ולהזמין שני מתנדבים. כיסא אחד מייצג את העמדה שמחלוקות הן דבר לא טוב שיוצר מריבות וקשיים בין אנשים וצריך כמה שיותר להימנע מהן. כיסא שני מייצג את העמדה שמחלוקות הן דבר טוב וצריך לעודד אותן ולהרבות בהן גם אם קשה לפתור אותן ולפעמים הן גורמות לפגיעה. מי שרוצה להצטרף לאחד הצדדים מוזמן לעמוד מאחורי הכיסא ולהשמיע דעתו.
  3. מה אנחנו לומדים מהתרבות היהודית על מחלוקות. קוראים את המשנה ממסכת אבות על מחלוקת לשם שמים ומחלוקת שאינה לשם שמים. אפשר בהמשך לקריאה לראות קטע "מהיהודים באים" שעוסק בקורח ועדתו אירוע שאליו מתייחסת המשנה.
  4. שאלות בעקבות הקריאה: 
  • מהי מחלוקת לשם שמים ומהי מחלוקת שאינה לשם שמים?
  • האם הם מכירים בחייהם מחלוקות שמתנהלות מתוך כבוד והקשבה או ההפך מחלוקות שמונעות מאינטרס אישי וגורמות לפגיעה קשה באנשים
  • האם אפשר להיות חלוקים מאד עם מישהו ולהמשיך לכבד ולהקשיב לו?
  1. לסיום אפשר לשאול האם חשוב לנסח כללים לניהול מחלוקות בחברה שלנו ומה ניתן ללמוד מהבחירה של חכמים בתקופות קדומות לעשות זאת.
תובנות ודגשים חינוכיים

חשוב בפתיחה להגיד שההזמנה לשתף במחלוקות מעולמם יכולה להיות הזדמנות לקבל עזרה מהמדריך או הקבוצה במציאת פתרון. כדאי לשים לב לאיך מתנהל המפגש והאם יש בו ריבוי קולות והקשבה הדדית.

 

לפעילויות נוספות לקראת יום הזיכרון ליצחק רבין - לחצו כאן

לחומרים נוספים במרכז יצחק רבין - לחצו כאן

 

כזה ראה וחדש
סיווג חומרים לחגים
האם הפעילות עזרה לי?

הוספת תגובה חדשה