דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content_top

מרכז הדרכה "שבילים"
"שבילים" - ארגון מערכות החינוך החברתי-קהילתי

content

"מי יאהב אותך יותר ממני"? שמירה על הסביבה

ליאור קולודני
ערכים ומטרות הפעילות

השמירה על הסביבה הפך להיות ערך מרכזי בקיום שלנו בדורות האחרונים. ההתפכחות והדאגה להמשך הקיום החיים על כל גווניהם מלווים אותנו בכל ההיבטים של חיינו וט"ו בשבט הפך להיות המועד בלוח השנה העברי שמבטא ערכים של שימור והגנה על הסביבה.

קהל היעד
בשינויים קלים ניתן להתאים את הפעילות לגילאים שבין ד'-יב'
משך הפעילות
שעה
רשימת ציוד ועזרים
  1. מקרן
  2. דפי לימוד - לחצו כאן
מערך הפעילות

מתחילים בהקרנה של תמונות או סרטונים שמעידים על הרס סביבתי ישנם סרטונים מצוינים ביו- טיוב וגם ניתן למצוא הרבה חומר באתרים של מגמה ירוקה ומרכז השל.

שאלה: מה היה תפקידו של האדם בגן עדן ע"פ הפסוק מספר בראשית ? מה ההבדל בין לעבדה ולשמרה ? ולמה צריך להגיד את שניהם הרי לרוב אנחנו שומרים על דברים שעבדנו בשבילם.

  • אפשר לבקש להביא דוגמאות לדברים שחשוב לנו לשמור עליהם.
  • "אם קלקלת אין מי שיתקן" למה הכוונה ? הרי אם אלוהים ברא אז למה הוא לא יכול לתקן?
  • מהי האחריות המוטלת על האדם בעולם ומהם הדברים שאינם בני תיקון ? יש כאן אמירה מפורשת שמעבירה אחריות לבני האדם לשמירה על העולם ומה אנחנו עושים כאשר מוטלת עלינו אחריות כבדה?
  • קוראים את הווידוי על פגיעה באיכות הסביבה ומנסים לראות על מה יש לנו אחריות ישירה ואכיפה. מה ביכולתנו לעשות על מנת לשפר את איכות הסביבה ומה היינו מוכנים לקחת על עצמנו ברמה האישית והקבוצתית.
  • אפשר לכתוב אמנה שמתייחסת לא לקלקול אלא לתיקון על אותו עיקרון.
תובנות ודגשים חינוכיים

העיסוק באיכות סביבה בהקשר של זהות יהודית מבטא את הקשר לשינויי הדגשים שעוברים החגים לאורך הדורות. סיפור הבריאה מובא בפעילות לצד ביטוי לאחריותו של האדם על העולם ועל שמירתו מיום בריאתו. הקשר בין הקיום האנושי והטבע בא לביטוי בחשיבה סוציאלית על חלוקת המשאבים והדאגה לקיום בכבוד והימנעות מניצול.

זה מתחבר בין גישות חברתיות בנות זמננו למקורות תרבותיים עתיקים. חשוב ליצור חיבור בין המבט הקדום והחדש .

כזה ראה וחדש
חגים ומועדים
סיווג חומרים לחגים
האם הפעילות עזרה לי?

הוספת תגובה חדשה