דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content_top

מרכז הדרכה "שבילים"
"שבילים" - ארגון מערכות החינוך החברתי-קהילתי

content

ט"ו בשבט – איזה מן חורשה אנחנו

ליאור קולודני
ערכים ומטרות הפעילות

התפישה שיוצרת השוואה בין האדם לעץ נותנת משמעות נוספת למהויות של האדם והעץ. היא מתמקדת בערכים שמסמל הטבע וביטויים בנפש האדם. מתוך רצון לחנך לאהבת הטבע וקרבה אליו. החורשה היא דרך להתבונן על קבוצה של עצים שצומחים אחד ליד השני ומתקיימים ביניהם יחסיי גומלין. ניתן ללמוד מהטבע על יחסי הגומלין שמאפשרים התפתחות אישית במרחב של חיים משותפים.

קהל היעד
חברת הנעורים
משך הפעילות
שעה וחצי
רשימת ציוד ועזרים
  1. בריסטולים
  2. טושים
  3. צבעי גואש
  4. מסקנטייפ חזק
  5. דפי מקורות - לחצו כאן
מערך הפעילות

1. תולים במקום בו מתקיימת הפעילות (לפני שהחניכים מגיעים) בריסטולים כמספר המשתתפים שמפוזרים לא צפוף מדי על מנת שלכל אחד         יהיה מרחב עבודה משלו.

2. מכנסים את כולם בהתחלה ומזמינים להתחיל בעבודה אישית של כל אחד עם עצמו.

3. הכותרת לעבודה היא "האדם עץ השדה" ואלו ההנחיות ליצירה: לצייר את עצמך כעץ תוך התייחסות לארבעה היבטים : (חשוב להדגיש שזו         יצירה חופשית ואישית)

  • שורשים – מוסתרים באדמה, משם זורמים מזונות ומים לכל חלקי העץ, אם הם עמוקים ורחבים הם יוצרים יציבות ויכולת עמידה ברוחות סערה.
  • גזע – זהו עמוד השדרה של העץ. לעיתים משתרג לרוחב (זית) ולעיתים כמו תורן לגובה (ברוש),
  • נוף – זוהי חזותו החיצונית של העץ המורכבת מענפים ומעלים. העלים מקבלים את השמש והאוויר ומייצרים מהם מזון נוסף. הנוף אחראי לתהליך הפוטוסינתזה.
  • פרי – יתכן וייעודו של הפרי הוא להזין עוברים ושבים. הפרי נושא סגולת המשכיותו של העץ, ומכאן הקשר בין המילים – פרי ופריון.

4. בסיום העבודה (חצי שעה). עוברים יחד בין העצים ומי שרוצה מסביר מה הוא עשה.

5. שאלה לכולם: איזה מין חורשה אנחנו? (מגוונת, צפופה, משעממת, צבעונית, ) האם יש קשר בין העצים ?

6. ניתן לנסח שאלות שמתאימות לכל קבוצה ולחדד זוויות מבט מסוימות שרלוונטיות לקבוצה.

7. קריאה של "בושת חורשתכם העתידה".

8. שאלות: האם התיאור של הקבוצה כחורשה מתאים גם היום? האם הם מרגישים מחוברים לטבע ואיך זה בה לביטוי בחיים שלהם?

תובנות ודגשים חינוכיים

לא להיבהל מהקושי להתחיל לצייר ולעשות עבודה אישית. בהתחלה זה קשה ולאט לאט נכנסים לזה.

הטקסט הוא בשפה של תקופת החלוצים, הרבה פתוס שישמע מוזר לבני נוער היום. צריך להנגיש להם ולתרגם לשפה שהם מבינים. לא לתת לניסוח להרחיק מהמהות שיכולה מאד להתחבר לשאלות של קבוצה- חורשה והמשמעות שלה עבורם היום כחלק מהצמיחה וההתפתחות האישית.

קבצים מצורפים
כזה ראה וחדש
חגים ומועדים
סיווג חומרים לחגים
האם הפעילות עזרה לי?

הוספת תגובה חדשה