- כותב/ת :
ליאור קולודני|
- 06/04/2017
content
איך חג מתגלגל – מדוע חוגגים את ט"ו בשבט
ליאור קולודני
ערכים ומטרות הפעילות
- הכרות עם מקורות החג ותהליכי השינוי שעבר לאורך הדורות.
- פיתוח שפה תרבותית וחיפוש אחר הערכים שמעצבים את החג.
קהל היעד
חברת הנעורים
משך הפעילות
שעה
מערך הפעילות
- בתחילת הפעילות שואלים מדוע אנחנו חוגגים את ט"ו בשבט?
אוספים את התשובות.
- מפזרים על שולחן משפטים מתוך המקורות על גלגולו של החג, שמרמזים על התקופה בה הוא נכתב. המטרה שהמשתתפים יסדרו את הקטעים לפי סדר הזמנים שנכון בעיניהם מהמקרא ועד ימנו, ע"פ המשפטים המרומזים שהם קיבלו. מחלקים אותם לקבוצות של שלושה משתתפים ועושים תחרות מי מסדר ראשון (קטעים יופיעו בהמשך המערך).
- פורסים רצף היסטורי ומנסים לסדר ביחד את התפתחות החג.
- לומדים יחד את המקורות ואת השינויים שהחג עבר במטרה לחלץ מכל תקופה את הערכים המרכזיים שמאפיינים אותה.
- בסיום הלימוד שואלים מהו הערך המרכזי שיש לט"ו בשבט בתקופתנו ? האם הם מזדהים עם ערך כלשהו שפגשנו בתהליכי השינוי שהחג עבר ומדוע.
- לסיום בוחרים יחד מה רוצים לעשות השנה בחג ואיזה משמעות רוצים לתת לחיבור עם הטבע.
תובנות ודגשים חינוכיים
הלימוד משלב למידה על הרצף ההיסטורי של התרבות היהודית ולמידה "קטנה" על סימנים שמייחדים כל תקופה. לדוגמא אם השמות של הלל ושמאי מופיעים אנחנו מדפרים על תקופת המשנה והתלמוד.
בנוסף יש פה הזדמנות לראות את השינויים שהחג עבר מתקופה לתקופה כחלק מתהליכי זהות שעוברים על כל החגים בכל התקופות ברוח הזמן והערכים שמבטאים אותו. כמו כן ניתן ללמוד על מי הם הכוחות שמשפיעים על עיצוב חג (חכמים, מחנכי הדור, אקולוגים).
קבצים מצורפים
כזה ראה וחדש
חגים ומועדים
סיווג חומרים לחגים
האם הפעילות עזרה לי?
הוספת תגובה חדשה