- 06/03/2025
content
מתחים בקבוצה כמנוף לעבודה חינוכית בקיבוץ: קונפליקטים, מאבקי כוח והתנגדויות
כתבה: אוסנת חביב גל, מנהלת פיתוח תוכן באגף החינוך

קונפליקטים, מאבקי כוח והתנגדויות בין הילדים לבין עצמם ובינם לבין המדריכים אינם בהכרח משהו שיש להימנע ממנו. למעשה, כאשר הם מנוהלים נכון, הם יכולים לשמש כהזדמנויות חינוכיות יקרות ערך. המתחים הללו יכולים להיות חלק חשוב בתהליך ההתפתחות האישית והקבוצתית, ולהוות מנוף ללמידה, צמיחה ושיח מקרב. כאשר אנחנו מבינים את המתחים כהזדמנות ולא כבעיה, אנחנו פותחים בפני הילדים והצוות אפשרות לשוחח ולהתפתח יחד.
ראשית, חשוב להבין שצמיחה אישית וקבוצתית מתרחשת פעמים רבות בזכות הקונפליקטים. מאבקי הכוח בין הילדים לבין עצמם ובינם לבין המדריכים הם לא בהכרח סימן לבעיה – הם סימן לחיים חברתיים פעילים. המאבק הזה הוא ביטוי של רצונות מנוגדים, של חיפושי גבולות, של ניסיונות להבין את הזהות האישית ואת הגבולות החברתיים. כל אלה מצריכים התמודדות, דיאלוג והתמקדות במטרות משותפות.
השלב של קונפליקטים ומאבקי כוח
בשלב זה, ילדים רבים מתחילים למצוא את מקומם בקבוצה, מתמודדים עם היררכיות חברתיות, מתנסים בניהול דינמיקות של כוח ושליטה. מאבקי כוח בין הילדים הם דבר טבעי – הם מחפשים להרגיש בעלי ערך, להביע את דעתם ולהקשיב לדעות אחרים.
אך לא פחות חשוב מכך הם מאבקי הכוח וההתנגדויות המתרחשים לעיתים בין הילדים לבין המדריכים. התנגדות זו לא בהכרח נובעת מרצון להפר את הסדר או לפגוע בנו, אלא היא עשויה להיות קריאה לתשומת לב, לעיתים אף לניסיון להוכיח את עצמם ולבחון גבולות.
איך להפוך את המתחים למנוף ללמידה?
הקשבה אמפתית: רגעים של קונפליקט דורשים אמפתיה ויכולת הקשבה. כשאנחנו מצליחים להקשיב באמת, להבין את הצדדים השונים וליצור שיח פתוח – אנחנו נותנים לילדים תחושת שייכות וחשיבות. במקום לכפות פתרונות, חשוב לנו לנהל שיחה פתוחה שבה כל צד יכול לבטא את עמדותיו.
שיח מקרב: אפשר לראות במאבקי כוח הזדמנות לשיחה מעמיקה יותר על ערכים, גבולות ותיאום ציפיות. כשקונפליקט מתרחש, ניתן לשוחח על איך כל צד מרגיש, מה המניעים שלו ומה הוא זקוק מהצד השני, דבר שמוביל לעיתים רבות להבנה הדדית ולקרבה.
הנחות לא שיפוטיות: במקום לראות את ההתנגדויות כבעיה, חשוב לנו להימנע מהנחות שיפוטיות ולראות במאבקים הזדמנויות לחינוך לערכים של שוויון, כבוד הדדי, ויכולת להגיע להסכמות תוך כדי שמירה על זהות אישית.
פיתוח כישורים חברתיים ורגשיים: קונפליקטים נותנים לנו הזדמנות לחנך את הילדים כיצד להתמודד עם קשיים חברתיים. אנחנו יכולים להנחות את הילדים כיצד לזהות את הרגשות שלהם, להתמודד עם אכזבה ולבנות פתרונות יצירתיים. כל אלה חשובים להתפתחות אישית ולקשרים חברתיים.
מנוף להצלחה קבוצתית: כשהמתחים מנוהלים בצורה חינוכית, הם יכולים לחזק את תחושת השייכות והערבות ההדדית בקבוצה. כל צד בתהליך לומד להתפשר, להבין את הצד השני, ולהרגיש חלק מקבוצה שמצליחה להתמודד עם אתגרים.
המתחים בקבוצה אינם צריכים להיות מקור לדאגה, אלא מנוף לצמיחה וללמידה. קונפליקטים, מאבקי כוח והתנגדויות הם חלק בלתי נפרד מהתהליך החינוכי – הם מאפשרים לנו, המדריכים והילדים, להתמודד עם תחושות של כוח, שליטה, ערך אישי וקבוצתי. כשאנחנו מצליחים להנחות את הילדים ולראות את ההתנגדויות כהזדמנות לשיח מעמיק ומקרב, אנחנו יכולים להפוך את המאבקים לא רק להזדמנויות ללמידה, אלא גם לחיזוק הקשר וההבנה ההדדית בין כולם.
הוספת תגובה חדשה