- כותב/ת :
איתי גול|
- 10/03/2019
content
עלייה לתורה כיתתית קיבוץ פלמ"ח צובה
איתי גול
ערכים ומטרות הפעילות
1. היכרות עם מושגי יסוד ביהדות
2. עיסוק בנושא טקסי התבגרות
3. למידת טקסטים ובחירת קטעי הפרשה
4. עיצוב הטקס
5. קיום הטקס
קהל היעד
שנת מצווה
מערך הפעילות
- מפגש ראשון הכרות עם מושגי יסוד ביהדות:
- מכירת מושגים ביהדות:
כיפה, פאות, טלית, ציציות, שבת, מזוזה, בשר כשר, תורה, פרשת השבוע, עליה, פתיחת ארון, ש"צ, תפילין, רב, 18, תלמוד, משנה, ברכות השחר, מצווה/ות (תרי"ג), תפילה, שולחן ערוך, בר מצווה, נידה, דרשה, הפטרה, ברוך שפטרני, שמע ישראל, בית כנסת, מניין, 7 מצוות בני נוח, תשובה.
- חיבור בין המושג לבין ההגדרה שלו שעל הקיר. על הקירות בחדר בו הם נמצאים תלינו את ההגדרה ללא המושג. את הילדים חילקנו לזוגות וכל זוג קיבל חבילת מושגים אותם הם היו צריכים להתאים להגדרות.
- עם סיום החיבורים עברנו עם הילדים על כל מושג והגדרתו ואמרנו עליהם כמה מילים – כולל הסבר במידה והיה צורך.
- משחק חדר בריחה - לאחר סבב המושגים הוצבה במרכז החדר תיבה הסגורה בשישה מנעולים. את הילדים חילקנו לשתי קבוצות, כל קבוצה קיבלה בכל פעם דף עם שאלות שהתשובות עליהן הן מספרים ותרגיל חשבוני עם התשובות שמוביל לקוד של מנעול. כך הן פתרו 6 חידות ופתחו את הקופסא. בתוכה הם מצאו ספר תורה ודף עליו מודפסת הפרשה שלהם – פרשת קדושים.
- לסיום המפגש קראנו את הפרשה וביארנו אותה. זה היה החלק המשמעותי והמהנה ביותר, הילדים היו מאוד קשובים וסקרנים, הפרשה גם חשובה וגם עסיסית. היה נפלא.
- מפגש שני התעסקות בנושא טקסי התבגרות:
- לקראת המפגש כל ילד התבקש להביא חפץ שלו שמתקשר לילדות שלו. הם הניחו בתחילת המפגש את החפצים על הריצפה וכל ילד בתורו לקח חפץ והיה צריך לנחש למי הוא שייך. לאחר מכן הילד שהחפץ היה שלו דיבר עליו מעט ולקח חפץ אחר וכו..
- הקראנו את סיפור המצוות של יגאל אלון, סיפור בו אביו שלח אותו לשמור על השדה לבד עם אקדח ולמעשה שמר עליו מאחורה. דיברנו על הסיפור ועל איך הם היו מרגישים ועוד...
- חילקנו את הילדים לשתי קבוצות, כל קבוצה קיבלה סרטון של טקס התבגרות אחר מן העולם, היא צפתה בו והייתה צריכה לענות על מספר שאלות:
- תארו במספר מילים את הטקס.
- איזו מין טקס התבגרות זה?
- באיזה גיל מתקיים טקס ההתבגרות הזה?
- מה מאפיין את טקס ההתבגרות הזה?
- אילו זכויות הוא מאפשר למי שסיים אותו?
- האם הוא לשני המינים?
- לאחר מכן נפגשנו ביחד וכל קבוצה הציגה את הטקס בו היא צפתה.
- לסיום דיברנו על הפער בין טקסי ההתבגרות הללו (ברובם נדרש איזה מעשה של אומץ או שינוי גופני קיצוני בכדי לעבור לעולם המבוגרים), לעומת הטקס היהודי (ברית עם המילה – לקרוא בתורה ואז את יכולה להשלים מניין).
לסיום הזמנתי את הילדים לקרוא שוב את הפרשה ולהתחיל לחשוב אילו 3 פסוקים הם רוצים לקרוא מתוכה. בימים הבאים נפגשתי עם כל אחת ואחד מהם והחלטנו ביחד מה הם קוראים וקראנו זאת בקול.
- למידת טקסטים ובחירת קטעי הפרשה.
- התחלנו את המפגש בהתעטפות בטלית, אביזר שעליו החלטנו שיהיה חלק מהעלייה לתורה. (בניגוד לכיפה ותפילין שלא נכנסו לטקס שלנו).
- לאחר מכן ישבנו סביב שולחן. עברנו על טקסטים שונים שיש בחוברת שהגיעה מנען קראנו והבנו אותם. כך קראנו את הקדיש בארמית – בתרגום עברי וקדיש חילוני ועמדנו על ההבדלים ביניהם. כך קראנו את קריאת שמע, הבנו מה מסתתר בתוך המזוזה. קראנו טקסטים של יהודה עמיחי ולאה גולדברג. היה מפגש טוב מאוד, עם שיחה ערה, הילדים עברו עוד שלב בלמידה ובתחושת השותפות של הטקס.
מפגש הורים:
בין המפגש השלישי לרביעי נפגשנו עם ההורים, הם עברו חלק מהפעילות הראשונה, לאחר מכן עברנו על חוברת הטקס ודיברנו איך הוא יראה ומה יהיה בו. זו הייתה הזדמנות של ההורים להבין את התהליך וכמו כן להביע דעה ולבקש על פסילת טקסטים מסויימים. (כך הוצאנו את הקדיש מהטקס).
ההורים יודעו אילו טקסטים הם יצטרכו לקרוא, הם קיבלו שיעורי בית לעדכן מי קורא מה.
מפגש חשוב מאוד.
- עיצוב הטקס.
- נפגשנו עם הילדים ועם החוברת הסופית של הטקס, עברנו על הטקסטים שמיועדים להם, הם בחרו כל אחד איזה טקסט נוסף מהחוברת (פרט לפסוקים) הם קוראים. עשינו חזרה לטקס, כולל התעטפות בטלית וחזרה ולימוד של השירים שיהיו בטקס.
- קיום הטקס.
- יום לפני הטקס שוב נפגשנו עם הילדים, עשינו חזרה גנרלית של התפקידים שלהם בטקס.
- הטקס נקבע לשבת בבוקר, על המשפחות היה להביא תרכובות מזון. המקום נעטף חג. המקום היה צפוף אך נעים. הטקס עבר בהצלחה גדולה וגרר לא מעט התרגשויות.
למסמך זה מצורפים נספחי המפגשים השונים
קבצים מצורפים
כזה ראה וחדש
האם הפעילות עזרה לי?
הוספת תגובה חדשה