דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

לא מוותרים על זהות יהודית במרחב הקיבוצי והכפרי

השבוע הסתיימה תוכנית "בוסתן" ליצירת סוכני שינוי ומובילי.ות 'יהדות כתרבות' במרחב הקיבוצי והכפרי. התכנית נרקמה על ידי השותפים בתנועה הקיבוצית ובמדרשה באורנים כבר לפני זמן רב, ויצאה לפועל למרות השנה הקשה ורבת האתגרים שעברה על כולנו, יחד עם המינהלת לזהות יהודית במשרד התפוצות
משתתפי ומשתתפות תכנית בוסתן יחד עם השותפים לה ב"טיש" הסיום
משתתפי ומשתתפות תכנית בוסתן יחד עם השותפים לה ב"טיש" הסיום

סוגיית הזהות היהודית הפכה לשאלה מרכזית בזירה הישראלית הפרטית והציבורית, ולא פסחה גם על ההתיישבות הקיבוצית והכפרית, שמתמודדת עם דילמות כמו עיצוב דרכי הציון של לוח השנה היהודי והישראלי. השינוי באופי האוכלוסייה, כתוצאה מקליטה מבורכת בקיבוצים ובמושבים רבים, מהווה אתגר ועניין למסורות הקיימות.

18 משתתפות ומשתתפים לקחו חלק בתכנית "בוסתן" המשותפת לתנועה הקיבוצית, למדרשה באורנים ולמנהלת ליהדות ישראלית במשרד התפוצות, אותה הנחו אסנת חביב גל ודותן אריאלי. התכנית עסקה בקידום יהדות ישראלית במרחב הקיבוצי והכפרי, תוך העמקה בשאלות הזהות התרבותית ביישובים, ובאתגרים המורכבים שהיא מעמידה בפני הקהילה, כדי לגבש, לנסח, ולהשמיע את עמדותינו, בשיח ובמעשה, במרחב המקומי ובחברה הישראלית. 

משתתפי התוכנית יצאו לשטח ונפגשו עם מובילי דרך בתרבות היהודית בישראל, קיבלו השראה ועידוד ליצור פרוייקטים עבור הקהילות שלהם, כמו שנת בר מצווה, קבלות שבת, טיולים היסטוריים, מפגשי ראש חודש ועוד. במהלך המפגשים התקיימו לימוד מקורות ותחומי ידע מהעולם היהודי והעברי העתיק והחדש וגיבוש תפיסת עולם תוך מתן מקום לריבוי קולות ושיח מכבד. הכל בקבוצת עמיתים פעילה מכילה ויוצרת ומתן דגש על ההיכרות בין המשתתפים.ות ועל התהליך הקבוצתי.

טקס הסיום התנהל בסגנון מנהג ה'טיש', המקובל בקהילות חסידיות: סביב שולחן גדול ישבו כל המשתתפים והשותפים והרימו 4 כוסות יין למען התקווה, הקהילה, היצירה מתוך משבר והתקווה לעתיד, ובנוסף למדו ושרו. חלק ממשתתפי התכנית הציגו את הפרוייקטים המתוכננים והאוויר התמלא ברוח עשייה חיובית. בסבב הסיכום העידו המשתתפים והמשתתפות שהמפגשים העניקו להם חמצן לנשימה, תחושת אופטימיות והשראה להמשך הדרך. תמר אלפרוביץ' מהמנהלת לזהות יהודית אמרה: "נברך שנדע ניסים שכאלו שנתפאר ביצירת שותפויות אמת, איתנות ונדיבות. שותפויות שיעצימו את הפועלים בהן ואת הפעולה הצומחת מתוכן. שותפויות שירחיבו את הלב, שיחזקו את הכוחות וילדו יחד מה שאף אחד/ת לא יכול/ה ללדת לבד בעצמו, ילוד חדש. עולם ומלואו, פלא גדול". 

נורית עמית מרמת רחל שהשתתפה בתכנית מסכמת את התוכנית: "ביום שלישי האחרון סיימנו קבוצה של נשים וגברים מקיבוצים מרחבי הארץ את תכנית בוסתן. זו התכנית השניה בתחום זה של התנועה הקיבוצית בה אני משתתפת ואני כבר לא יכולה לחכות לתכנית הבאה. אני מרגישה שעולם שהיה סגור בפניי, ואולי זו אני שהסתגרתי מפניו, נפתח מול עיניי, ועתה, איני יכולה כבר לחזור אחורה. המפגש עם תכנים, טקסטים ורעיונות שהיו לא נגישים בעבורי היה מרגש עבורי ומרומם את הרוח, והיה נזקק כל כך בטח ובטח בתקופה הקשה שעוברת עלינו. נמלאתי רצון ודחף לעוד מזה ורצון להנכיח זאת בקהילה הפרטית שלי, ברמת רחל, מתוך אמונה וידיעה שמסורות אשר מחוברות לעומק ולזהות יסייעו בהגברת הקהילתיות, השייכות והמשפחתיות.

בזכות התכנית האחרונה בניתי סמינר שנת מצוות בנושא זהות יהודית שאפשר לנערות ונערי כיתה ז' שלנו להתעמק, להתמודד עם שאלות זהות, להרגיש בנוח יותר ובטוח יותר במי שהם ולהתגבש כקבוצה. הסמינר עלה על הציפיות, והילדים חזרו נרגשים ואני תקוה שאוכל להמשיך ולקיימו בשנים הבאות עד שיהפוך לחלק בלתי נפרד מאירועי שנת המצוות ברמת רחל.

אני מאחלת לעוד ועוד נשים וגברים להצטרף לתכניות כגון אלו של יהדות חופשיה, פתוחה ומחברת, להרגיש נוח ובטוח לעסוק בתכנים יהודיים, לקרוא טקסט תלמודי, חזל"י ולהרגיש גאוה על תרבות בת אלפי שנים שאנחנו חלק ממנה. אם אנחנו לא ניקח אחריות על היהדות שלנו, מישהו אחר ייקח אותה ויעשה בה כרצונו. יש לנו זכות וחובה לא לוותר עליה ולא לוותר על עצמנו".

הוספת תגובה חדשה