דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

בקהילות היהודיות התכנסו לטקסי זיכרון לטבח 7 באוקטובר

אחווה עולמית: הקהילות היהודיות בעולם, תנועות הנוער וארגוני הסטודנטים היהודיים לקחו הובלה בטקסי הזיכרון לנרצחי ונופלי ה-7 באוקטובר ומלחמת חרבות ברזל
סימונה שטיינברכר מכפר עזה, אמה של דורון שנמצאת בשבי חמאס, מדברת באירוע שהתקיים בפרלמנט הרומני
סימונה שטיינברכר מכפר עזה, אמה של דורון שנמצאת בשבי חמאס, מדברת באירוע שהתקיים בפרלמנט הרומני

הטקסים נערכו בתחילת השבוע, בימים ראשון, שני ושלישי. בבלגיה למשל, ארגנו בבריסל טקס מרכזי בו השתתפו כמעט 2,000 אנשים. את ההובלה לקחו חמש בנות שמייצגות כאן את פורום החטופים - ארבע הן בוגרות של תנועת הבונים דרור ואחת מהנוער הציוני. טקסים נוספים בעיר נערכו בסניפי תנועות הנוער הציוניות. טקס מרשים נערך גם בעיר הצרפתית מרסיי, השנייה בגודלה במדינה, בסידני אוסטרליה, ובאמסטרדם שבהולנד, שם התקיים במועדון תנועת הבונים דרור אירוע שאורגן בשיתוף פעולה עם התנועות הנוער הציוניות, בתמיכת מספר ארגונים נוספים, לציון שנה לטבח הנורא שאירע ב-7 באוקטובר 2023. 

האירוע באמסטרדם כלל מספר חלקים שונים: בתחילה, המבקרים עברו בשלוש חדרים נושאיים שכל אחד מהם היה קשור לאופן שבו החברה הישראלית מגיבה למלחמה. חדר אחד עסק בחיילים שנפלו ובמורשת הגבורה שהם הותירו אחריהם, חדר נוסף עסק באזרחים שנרצחו ב-7 באוקטובר, בקיבוצים סביב עזה ובצעירי פסטיבל נובה, והחדר השלישי עסק בחטופים ובסיפורים האישיים שלהם. לאחר סבב פעילויות שבו המשתתפים ביקרו בכל החדרים, נערך טקס שבו נקראו עדויות, הושרו שירים, נאמרו תפילות ונערכה דקת דומייה לזכר הנופלים. לאחר הטקס שמעו כולם את סיפורו של יוסף ג'וחא אנגל (רמת רחל), סבו של אופיר אנגל שנחטף מבית חברתו בבארי והיה בשבי החמאס במשך 54 ימים, לפני ששוחרר ביומה האחרון של עסקת שחרור החטופים עם חמאס. ג'וחא היה שליח 'הבונים' בהולנד לפני 40 שנים. בסיום הוקרן סרט תיעודי על פסטיבל נובה.

ביום שלישי התקיים אירוע שיא לציון שנה ל-7/10 בפרלמנט ברומניה בנוכחות השגריר הישראלי ליאור בן דור. בין המשתתפים נכחו גם בכירי הממשל הרומני ובהם שרת החוץ, שרת החינוך, שר הבריאות, נשיא הפרלמנט, דובר ראש הממשלה, סגן נשיא הסנאט הרומני ונשיא הוועדה לפוליטיקת חוץ, נשיא הפדרציה היהודית, חברי פרלמנט ושגרירים ודיפלומטים מ-23 מדינות. בפאנל מיוחד בנושא אלימות מחבלי החמאס כלפי נשים וילדים השתתפו גם שרת המשפחה, ונשיאת בית משפט השלום הרומני. אורחי הכבוד באירוע הזיכרון בפרלמנט בבוקרשט היו דורון ליבשטיין, אחיו של אופיר ז״ל, שסיפר על מה שהתחולל בכפר עזה באותה שבת שחורה ועל האובדן הכבד של משפחתו, ויורי לוין, שהיה עוזרו האישי של אופיר ונחטף מדירתו שבשכונת הדור הצעיר בכפר עזה אך הצליח להימלט, וסיפר את סיפורו שלא הותיר עין אחת יבשה בקהל. משפחתה של החטופה דורון שטיינברכר מכפר עזה, שנמצאת כבר שנה בשבי חמאס, נכחו אף הם והיוו עדות חיה לסבלם של משפחות החטופים אשר מחכות לחזרת יקיריהם.

ממשלת רומניה הביעה הזדהות עם ישראל במהלך השנה ופעלה רבות לקיום אירועי סולידריות למען ישראל. הרבה מכך יש לזקוף לזכותה של טובה בן נון קרביס, נשיאת ומייסדת בית הספר היהודי בבוקרשט "לאודה – רעות", המהווה דמות מפתח בקהילה היהודית במדינה, שפעלה ללא הפסקה ליצירת מעשי ואירועי סולידריות רבים למען החטופים והחטופות והעלאת המודעות נגד אנטישמיות. טובה אירחה בשנה החולפת משלחות חוסן ומשפחות חטופים ופעלה יחד עם הממשל המקומי כדי לקדם אירועים רבי משתתפים בדרגים הבכירים ביותר במדינה. הקשר הטוב עם הקהילה היהודית ברומניה מתקיים הודות לתכנית "נטעים", אשר נוסדה על ידי אופיר ליבשטיין ז״ל שהיה יו"ר תנועת הבונים דרור ושירי מדר, מנכ"לית התנועה, ועוסקת בחיבור בין ישראל ויהדות התפוצות ברוח התנועה הקיבוצית. התכנית פועלת מאז ה-7/10 לקידום אירועי סולידריות ברחבי העולם עם משלחות חוסן מהעוטף, ובמלאת שנה לטבח, ציינו עשרות קהילות הפועלות במסגרת התכנית את היום הנורא והעלו באהבה ובגעגוע את זכרו של אופיר ז״ל.

הוספת תגובה חדשה