בהסדרים המוצעים נכללים כאלה שמלכתחילה מיועדים לקיבוץ השיתופי, ותוצאתם כבדת משקל. ולהלן המרכזיים שבהם: מס הכנסה: כיום, כל ההכנסה החייבת במס של הקיבוץ מחולקת בין כל החברים במנות שוות, זאת בשל כך שלכולם זכות שווה כלפי הקיבוץ. תוצאת המיצוע היא העמדת כל החברים באותה מדרגת מס, והיות והמס הוא פרוגרסיבי (בכל מדרגה משלמים % יותר גדול) הדבר מביא לתוצאת מס נמוכה יותר.
לפי ההצעה, חישוב המס של הקיבוץ השיתופי יהיה "בהתאם לחלק שכל חבר זכאי לו בשנת המס מהכנסת הקיבוץ", כשההכנסה היא כל מה שקיבל מהקיבוץ, גם בתקציבים, בבונוסים, ובכל דרך אחרת.
הדבר יחייב כל קיבוץ שיתופי לדווח איך התחלקו בין חבריו כל התקציבים וההטבות שניתנו לחברים בשנת המס, והמס יחושב פרו-ראטה לחלקו היחסי של כל חבר בסך הכל "ההכנסות" שחילק להם הקיבוץ.
בשל הפער הגדול שקיים תמיד בין הזכויות הכוללות של החברים מהקיבוץ (משפחות, ילדים, קשישים, וותק וכד'), תיווצר שונות ניכרת בחלוקת ההכנסה החייבת על החברים.
תוצאת שונות זו תתבטא בכך שבכל שנה ושנה חלק מהחברים יהיו במדרגת מס גבוהה יותר, כשההקטנה מנגד אצל האחרים לא תהיה בעלת ביטוי ממשי במס בפועל, ולכן הסך הכולל של המס יגדל (ובקיבוצים המבוססים – בהרבה).
ביטוח לאומי: ההצעה משנה את אופן חישוב התשלומים לביטוח לאומי בגין החברים. הרציונל שעומד ביסוד השינוי הוא של הבחנה מלאכותית בין הקיבוץ לחבריו, שכתוצאה ממנה רואים את החברים כעובדים שנהנים מהטבות ממקום העבודה, וצריכים לשלם עליהם "שווי שימוש". ההטבות האלה הן כל מה שהקיבוץ מעניק לחבריו מכוח החברות, ובכלל זה השימוש בבית המגורים, בחדר האוכל, במכבסה (!), בבריכת השחיה, ברכבי הקיבוץ, וכל דבר בדומה זה.
תוצאת שינוי זה תתבטא בהכרח בהגדלה ניכרת של דמי הב"ל שידרש כל קיבוץ שיתופי לשלם בשוטף.
בנוסף, ישנם הסדרים שמיועדים בשלב הזה רק לקיבוץ המתחדש, אבל ניתן לטעון שהרציונל שביסודם נכון גם לקיבוץ השיתופי, ובמקרה כזה - יש חשש של ממש שבתוך שנים ספורות יורחבו ויוחלו גם עליו.
|
הוספת תגובה חדשה