דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

תרבות - בפסח הזה, יותר מתמיד

מנהלת מטה התרבות בתנועה הקיבוצית, ריקי רז ושותפתה יעל-רז לחייני, בטור מיוחד על מה נשתנה הפסח הזה בתרבות הקיבוצית, רמז - יש לא פחות תרבות מהרגיל (ולא פעם, יותר). ועל הגדת הפסח שהפיקו בתנועה ביחד עם מכון "שיטים", שהופצה במחיר סמלי ליותר מ50,000 חברי ותושבי קיבוצים. כנסו לכתבה, הורידו את ההגדה ותחגגו יחד אתנו. חג שמח!
תרבות - בפסח הזה, יותר מתמיד
אהוד וחוי צבעוני מקיבוץ יפעת עם הגדת הפסח של מטה התרבות בתנועה הקיבוצית ו"שיטים"

מדי שנה אנחנו חוגגים אביב שמסמל התחדשות ופריחה, פסח שמסמל מסורת ואחדות העם וחירות שהיא בראש סולם הערכים שלנו. סמלים אלה באים לידי ביטוי מדי שנה בדרך בה הקיבוצים מציינים את הפסח ואת ליל הסדר.  

השנה, כל אחד משמות החג קיבל משמעות שונה. לפסח וליל הסדר בתנועה הקיבוצית חשיבות רבה. שימור המסורת היהודית ויציקת תכנים עם גוון חקלאי ואופי קיבוצי, אשר באו לידי ביטוי בתכנית החג. חג הפסח מזוהה עם חודשים של הכנות בהובלת רכז התרבות וצוות החג. ההכנות כללו מחשבה כיצד לעצב חדר האוכל והבמה ... חזרות של חבורת הזמר ואב הסדר, חלוקת תפקידים והמחזה רבת משתתפים של קטעים מההגדה.

למרות שכל ערבי ליל הסדר בתנועה הקיבוצית דומים, עדיין לכל קיבוץ הייתה המסורת הייחודית לו. קיבוצים בהם לא התקיים סדר משותף, מקיימים מסורות מותאמות חלופיות. התכנים התרבותיים ממלאים את החג ובעלי משקל גדול בהווי הקהילתי.  

מובילי התרבות בקיבוצים מצאו עצמם לאחרונה ממציאים עצמם מחדש ובמיוחד לקראת חג הפסח. איך אומר דובהלה גליקמן:  "אפילו אני הפתעתי את עצמי...".

את אווירת החג ניתן להרגיש בקיבוצים זה מספר ימים. בחלק מהקיבוצים מקרינים ערבי סדר משנים קודמות, ניסחו הגדות ברוח התקופה, חלקם מתכוונים לקיים נוסח סדר מקוצר באמצעי הקרנה מקומיים, ירימו יחד כוסית אחת עד ארבע כוסיות במרפסות, יקימו נוסח ברכות בין שכנים. בנוסף הקיבוצים נערכו לחלוקת שי מותאמת. מעל ל 50,000 הגדות בנוסח קיבוצי שהופקו על ידי מכון "שיטים"  בשיתוף מטה התרבות של התנועה הקיבוצית הזומנו על ידי קיבוצי התנועה.  מטה התרבות בשיתוף פעולה עם שיטים דאגו להפצת ההגדות הקיבוציות במחיר סמלי. מטה התרבות מזהה הרבה קווים משותפים בין קיבוצים, ועם זאת כל קיבוץ מזהה את מה שנכון ומתאים לחבריו.  כל קיבוץ מייצר פעילות תרבותית  שבה קבוצות שונות בתוך הקיבוץ יקבלו התייחסות מותאמת, מהות המסורת המקומית תישמר למרות השינויים וההגבלות-  ואיתה תחושת היחד הקהילתית. ניתן לראות דרכים יצירתיות ומקסימות לשמור את החברים מעורבים גם ללא מפגש.

ומה יהיה? אצל רכזי תרבות החג הנוכחי הוא החג הבא, פסח אצל כולם מתחיל אבל הם כבר נערכים לציין באופן שונה בקיבוצים את ימי הזיכרון הלאומיים. אנו מחכים לחזור לתרבות המוכרת, למסורות המקומיות ובעיקר שנוכל לחגוג כפי שאנחנו יודעים ואוהבים.

להורדת ההגדה של מטה התרבות בתנועה הקיבוצית ושיטים - לחצו כאן

הוספת תגובה חדשה