דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

שילוב האוכלוסיה הצעירה והזמנית בקיבוץ - דווקא עכשיו זו השעה להיעזר בהם

האוכלוסיות "הזמניות" בתוך הקהילה, כמו מתנדבים, שינשינים, סטודנטים ועוד, מעוניינות לעתים קרובות להיות שותפות בתהליכים אשר מתרחשים בקיבוץ, ולכן שילובם בבית הקיבוצי יכול לתת להן תחושת משמעות ושייכות לחברה, וזאת על ידי היעזרות  בכוח אדם הרב והמגוון שלהם. בעיקר בתקופה זו
אילוסטרציה, למצולמים אין קשר לתוכן הכתבה. צילום: דגן קרן
אילוסטרציה, למצולמים אין קשר לתוכן הכתבה. צילום: דגן קרן

בימים אלו, אנו מבינים יותר מתמיד את המשמעות של "לחיות מיום ליום ומשעה לשעה". ההנחיות ממשרד הבריאות מתהדקות ומוחמרות לגבי האוכלוסייה כולה. האוכלוסיות הזמניות בקיבוץ הן למעשה אוכלוסיות שונות המורכבות לרוב מן הדור הצעיר אשר בא לגור בקיבוץ לפרק מזומן מוגבל. למשל, מתנדבים, ש"שינים, סטודנטים וכו'. למרות שאוכלוסיות אלו זמניות יש להן יכולות ומיומנויות רבות אשר יכולות לעזור ולתרום לקהילה בכלל ובעתות משבר בפרט

לעיתים קרובות אוכלוסיות אלו מעוניינות להיות שותפות בתהליכים אשר מתרחשים בקיבוץ, ולכן שילובם בבית הקיבוצי יכול לתת להן תחושת משמעות ושייכות לחברה, וזאת על ידי היעזרות  בכוח אדם הרב והמגוון שלהם.

החברה הצעירה בקיבוצים, היא חברה מגוונת! גם גילאית וגם ברמת הצרכים. לכן חשוב להתייחס לקבוצה זו, לדעת לתת לה את המענה הנכון ולדעת להעזר ביכולות שלה.

הצעירים ומאפיינים שמומלץ לקחת בחשבון  -

  • קשר עם הצעירים שבקיבוץ ועם הצעירים שמחוץ לקיבוץ (קבוצות וואטסאפ / קשר אישי)
  • קשר עם ההורים שלהם
  • צעירים שחזרו הביתה (מהעיר, מחו"ל...) לראות מי נמצא בבידוד והאם הוא זקוק למשהו
  • להכין חבילות לחיילים, לש"ש ולמכיניסטים
  • למפות את הסטטוסים של הצעירים (חיילים / ש"ש / מכינה, חו"ל, סטודנטים, עובדים בקיבוץ...) ולמפות את הצרכים.
  • לחבר בין צעירים שנוכחים בקיבוץ ליצירת תמיכה הדדית

לתת שייכות ומשמעות לצעירים – לערב אותם בעשייה ובדאגה הפנים קיבוצית:

  • לייצר גאווה אישית לצעיר – לפרסם בעלון הקיבוצי איפה כל צעיר נמצא ומה הוא עושה בימי הקורונה.
  • לייצר חיבור בין הקבוצות (צעירים ומבוגרים / בעלי צרכים מיוחדים / אנשים בודדים, שאין להם משפחה בקיבוץ) – לשאול מה שלומם, להביא אוכל, קניות בכלבו, לעזור בגינון הגינות הפרטיות, טיול עם הכלב, ללמד אותם על הזום....
  • לשלב אותם במשימות הקיבוציות הכלליות – להביא תרופות מהעיר, למדוד חום לבאי הקיבוץ בשער הקיבוץ, להשתלב במערך העבודה החסר בקיבוץ, להוביל פעילות חברתית ווירטואלית לכל תושבי הקיבוץ.
  • לעשות מיפוי צרכים בין הקבוצות השונות ולראות איך אפשר להיעזר בצעירים (בין אם בתשלום ובין אם בהתנדבות).
  • להבין איך ניתן "לנצל" את היכולות הרבות ויצירתיות של הצעירים (מקצועות שלמדו, עבודות קודמות או עבודה עכשווית בה צברו ידע וניסיון שיכול לבוא לידי ביטוי בעזרה בקהילה היום, תחביבים שתמיד התביישו או לא היה להם זמן לעסוק בהם והיום ניתן להיעזר בהם...)

חשוב להדגיש שגם  עם קבוצה זו צריך להיות עם יד על הדופק ובתקשורת צמודה על מנת לזהות קשיים , פחדים ואף חשש להיחשף בחברה לגבי קשים שעולים. כמו כן, צריך לזכור שמרביתם צעירים מאוד ומעולם לא חוו ריחוק מהקן המשפחתי ובטח שלא בשעת משבר. ועל כן, מומלץ לספק להם  תמיכה, עזרה וייעוץ על פי מידת הצורך.

  • בהזדמנות זו כדאי ליזום שיחה אישית עם כל צעיר/ה! גם להכיר אותם יותר, לשמוע מהם האם הם צריכים עזרה במשהו ולחשוב איתם בשיחה אישית במה הם יכולים לתרום לקהילה הגדולה, או לאדם אחד בקהילה.

דגש מיוחד על השינשינים והמכיניסטים: כמובן שההנחיות של משרד הבריאות חלות גם עליהם, אך יש שוני בהתנהלות של כל מסגרת ומסגרת. יש מסגרות שנת שירות או מכינות קדם צבאיות אשר ממשיכות להתנהל גם כעת, ולכן גם השינשינים או המכיניסטים שלהן, ויש מסגרות אשר הפסיקו זמנית לעבוד ולכן גם השינשינים והמכיניסטים בבית.
חשוב לזכור, כי למרות שהם בבית, הם עדיין בהגדרתם בשנת שירות או מכינה וכל החוקים והנהלים אשר חלים עליהם במהלך השנה (ביטוחים, כללי עבודה ועוד) חלים עליהם גם אם הם בבית.יש גופים אשר מציעים לאותם נערים/ות להתנדב בחקלאות או בהפעלת שמרטפיות לילדי עובדים השירותים הרפואיים, או התנדבויות נוספות. שינשין או מכיניסט אשר נמצא במסגרת ההתנדבות בתקופה זו, נמצא שם לשהות שיכולה להיות ארוכה יותר מחודש. (וחלקם יחגגו אף את ליל הסדר במסגרת, רחוק ממשפחתם) ולמרות שזה נעשה מבחירתם, הם לא רגילים לשהות ארוכה מחוץ לבית ומניתוק מהמשפחה ומהחברים וכל תשומת לב מהבית  ומהקיבוץ מחזקת את שריר הלב ונותן אוויר מחודש לנשימה כדי שיוכלו להמשיך בעשייתם החשובה.

לכן, אנו ממליצים, למפות בישוב מי נמצא בשנת שירות או במכינה. ליצור איתם קשר לראות האם הם בבית או במסגרת. ולשאול אותם האם הם זקוקים למשהו. אמנם החבר'ה האלה מלאים במוטיבציה ונרתמים באלף אחוז לעזרה בכל מה שאפשר במסגרת בפרט ולחברה הכללית בכלל, אך תפקידנו הוא להיות עבורם מבוגר משמעותי שרואה אותם, מתעניין בהם ודואג להם.

לא תמיד צריך ללכת על הדבר הכי גדול, גם מעשה קטן בשביל האחר שווה המון!!

אם וכאשר יש לכם רעיונות נוספים נשמח לשמוע ולשתף, ובינתיים, אנו לרשותכם לכל התייעצות.

הוספת תגובה חדשה