דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

עוד ועוד שבילים לבניית הדרך - עכשיו גם בעוטף עזה

לפני שבועיים, שנה בדיוק לאחר פתיחת המחזור הראשון של התכנית, נפתח מחזור ג' של תכנית "שבילים - לציונות וצדק חברתי" לקיבוצים ולהתיישבות העובדת. הפעם מדובר במחזור כפול המתקיים במקביל בתל אביב ובעוטף עזה, במרכז הצעירים של המועצה האזורית שער הנגב, בהשתתפות כ-40 צעירות וצעירים
פתיחת מחזור ג' של שבילים

תכנית "שבילים - לציונות וצדק חברתי" לקיבוצים ולהתיישבות העובדת היא אחת מתוכניות המנהיגות שמובילה רשת הצעירים של התנועה הקיבוצית בשיתוף עם קרן ברל כצנלסון, במטרה לפתח ולקדם מנהיגות צעירה בקיבוצים.

לפני שנה בדיוק נפתח המחזור הראשון של התוכנית. במהלך המיונים הראשונים היו חששות בקרב יוזמי התוכנית, שכן הם לא ידעו כמה צעירים ירצו, אם בכלל, לקחת חלק בתכנית שעוסקת בפוליטיקה ורעיונות, תכנית ששואפת להניע למעשים, לבחינת המציאות ולרצון לשנותה כך שיהיה פה טוב וצודק יותר. אבל הם באו. תחילה מחזור ראשון של כ-20 צעירות וצעירים, ולאחריו מחזור נוסף.

לפני שבועיים, בדיוק שנה לאחר פתיחת המחזור הראשון של התוכנית, נפתח מחזור ג' - מחזור כפול המתקיים במקביל בתל אביב ובעוטף עזה, במרכז הצעירים של המועצה האזורית שער הנגב, בהשתתפות כ-40 צעירות וצעירים, שהחליטו לעשות מעשה, לקחת אחריות ולהצטרף לדרך. חבר'ה צעירים שהחליטו שנמאס להם מהמצב הקיים, מהאדישות, מחוסר האמונה שאפשר לשנות פה, והחליטו להצטרף לשינוי. צעירים שמחפשים ללמוד, לעצב ולשנות. צעירות וצעירים מהקיבוצים וההתיישבות העובדת, שביקשו לקחת חלק בלמידה וחידוד תפיסת עולמם ולהיות אנשים יוזמים ומשפיעים במסגרות חייהם ובחברה הישראלית כולה.

במפגש הראשון והחגיגי בירכו את המשתפים המשנה למזכ"ל התנועה, גיל לין, ראש אגף צעירים ומעורבות בחברה של התנועה, עפרי רביב, מנהלת רשת הצעירים, רותם שניצקי ושי צ'רפנוב, מנהל תוכניות המנהיגות מקרן ברל כצנלסון . 

במהלך התכנית יעברו המשתתפים כ-12 מפגשים שבועיים, הכוללים בין היתר סמינר דו-יומי, סיור לעוטף עזה וסמינר מדיני-ביטחוני, ותעסוק בנושאים חברתיים-כלכליים, מדיניים-ביטחוניים, סוגיות של דת ומדינה, אזרחות ודמוקרטיה. זאת במטרה להקנות למשתתפים ידע, סל כלים להעצמה אישית, עיצוב חזון משותף ובכך להביא לשינוי ועיצוב פני הקהילה והמדינה. בסיום התוכנית, יצטרפו משתתפי התכנית לרשת הבוגרים, ולחלקם אף תינתן הזדמנות להצטרף לתוכנית המשך, במסגרתה יינתנו להם הזדמנויות נוספות להתפתח ולהוביל.

ראש התוכנית, נחשון אלוני (עין החורש), ילווה וירכז את קבוצת תל-אביב ואת קבוצת עוטף עזה ירכזו ויובילו ורד שפירר (ארז) ועידו בן-יוסף (כפר עזה), שניהם בוגרי מחזורים א' וב' של התכנית.

משתתפי מחזור ג' של שבילים במפגש הפתיחה
משתתפי מחזור ג' של שבילים במפגש הפתיחה

רותם שניצקי, מנהלת רשת הצעירים של התנועה הקיבוצית, פתחה את המפגש בדבריה: "בדיוק לפני שנה פתחנו את המחזור הראשון לתכנית, לא ידענו למה לצפות, איך זה יראה והיו לנו המון חששות ותהיות. עכשיו, לראות אתכם כאן היום, מחזור שלישי לתוכנית, בהרכב של שתי קבוצות אחת בת"א והשניה בעוטף - מרגשת אותי מאוד!
לפני כעשור התנועה הקיבוצית יצאה ממסע הישרדות ארוך, ולאחר שנים רבות שלא הייתה תשומת לב מיוחדת לדור הצעיר, בשנתיים האחרונות ישנה התעוררות. בנות ובנים שבים לקיבוצים, משפחות חדשות נקלטות וכעת הזמן להשקיע ולפתח את הדור הצעיר. בשקט בשקט נרקמת לה רשת של חבר'ה צעירים ואקטיביסטים, שרוצים לשנות ולהשפיע על המציאות שבה אנו חיים. אני שמחה שאתם מצטרפים אלינו לשינוי שהחל ומאחלת לגם הצלחה בתכנית, שתלמדו, תרכשו כלים, תתחברו אחד לשניה, ויחד נתחיל לפעול בזירה הפוליטית שצריכה אותנו היום יותר מתמיד. אתם במקום הנכון ובזמן הנכון. השינויים הגדולים ביותר החלו מקבוצות כמו שלכם. אז בואו ונצא לדרך משותפת."

אחריה דיבר עם משתתפי התוכנית גיל לין: "אנו נמצאים בעיצומה של רעידת אדמה פוליטית וחברתית, שמוקדם עדיין לדעת כיצד היא תסתיים. זהו מאבק על דמותה הדמוקרטית של המדינה, ואין ספק שמדובר במאבק קריטי. אולם, אסור שמאבק גדול וחשוב זה יסיט אותנו מהטיפול בנושאים החשובים הרבים עמם אנו מתמודדים, כמו למשל: חינוך ילדינו, כיצד תיראה הכלכלה ואיך יתחלק ההון, דמותה של החברה הישראלית, מי ישרת בצבא ובאיזה תפקידים, אלימות נגד נשים ועוד. לכל אחד מכם יש את הנושא אליו הוא הכי מחובר ואותו חשוב לו לקדם. המסר שלי אליכם הוא - לכו על זה! אנחנו כאן כדי לתת לכם את הכלים, ליצור קבוצה תומכת ולעודד מנהיגות צעירה שתוביל את הקיבוצים ואת החברה הישראלית לעתיד טוב יותר.
הציונות, משמעותה לקחת אחריות על עצמכם ועל החברה שמסביבכם. זאת גם השליחות של התנועה הקיבוצית, אשר הוקמה על מנת להגשים את הציונות והיום ממשיכה להילחם על עתיד החברה הישראלית ומדינת ישראל, אל מול האתגרים של המציאות של ימינו. שיהיה לכם ולנו בהצלחה!


שי צ'רפנוב, מנהל תוכניות המנהיגות בקרן ברל כצנלסון: "שבילים היא תכנית שמטרת העל שלה היא לחבר בין צעירים מההתיישבות העובדת ולבנות קבוצה רחבה מאוד שמובילה עשייה ציבורית ופוליטית בתוך ההתיישבות העובדת ומחוצה לה בערכי הציונות, השוויון והצדק החברתי".

ראש התוכנית, נחשון אלוני: "יש כאן התחדשות מבורכת, ושיתוף פעולה חשוב ביותר בין התנועה הקיבוצית וקרן ברל כצנלסון שבוחרות לשלב כוחות, לבנות ולהכשיר את דור המנהיגים הבא של ההתיישבות העובדת. במהלך שני המחזור הקודמים שבנו וראינו, כי הקיבוץ נבנה מאתגרים. כשהגיעו לכאן ראשוני החלוצים לא היה כאן כלום. הם יכלו לזה. גם מלחמות, מצב כלכלי קשה ואתגרים רבים ששבו ופקדו את התנועה ואת המדינה לא ריפו את ידיהם. כיום, אנו ניצבים ביתר שאת בפני אתגר חברתי, מדיני ונורמטיבי במלחמה על פניה של המדינה. מה יהיה תפקידנו, מה אנו נעשה כדי לשנות - תלוי בנו. נגמרו הימים שאמרו לנו מי אנחנו או מה אנחנו; שמקבוצה ערכית ותורמת שהקימה מדינה הפכנו לבוגדים ועושקים. כייף גדול לפתוח מחזור נוסף של התכנית המדהימה והכל-כך חשובה הזאת. שיהיה לנו בהצלחה!"

 

הוספת תגובה חדשה