דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

מטה התנועה בשטח - והפעם במועצה האזורית זבולון ובקיבוץ אפק

כמידי יום שני גם בשבוע שעבר מטה התנועה הקיבוצית יצא מטה התנועה "לשטח". הפעם התחילו חברי המטה את היום בישיבת "מטה מול מטה" במועצה האזורית זבולון בראשות דבל'ה ישורון (יגור) ולאחר מכן סיירו בקיבוץ אפק. את הביקור והסיור ארגנה רכזת האזור, ליאת פאר.
מפגש במועצה האזורית זבולון
מפגש במועצה האזורית זבולון

כמידי יום שני גם השבוע מטה התנועה הקיבוצית יצא מטה התנועה "לשטח". הפעם התחילו חברי המטה את היום בישיבת "מטה מול מטה" במועצה האזורית זבולון בראשות דבל'ה ישורון (יגור) ולאחר מכן סיירו בקיבוץ אפק. את הביקור והסיור ארגנה רכזת האזור, ליאת פאר.

 

מועצה אזורית זבולון-

 

 הביקור החל בקבלת פנים חמה באולם המליאה במועצה.

דובלה ישורון- ראש המועצה פתח בכך שסיפר שהיה מלווה כלכלי בתק"צ לפני כ-30 שנה וזוכר את התקופה הזו כמשמעותית ומאתגרת.

לאחר מכן הציג את המועצה: שוכנת בעמק זבולון המשתרע בין הר הכרמל לאורך ערוץ נחל קישון ועד מרגלות הגליל התחתון. מועצה מאוד הטרוגנית מבחינת האוכלוסיה . בשטח השיפוט שלה נמצאים 14 ישובים: נופית (יישוב קהילתי), 5 קיבוצים: יגור, אושה, כפר מכבי, שער העמקים ורמת יוחנן. כפר ביאליק, כפר חסידים (מושבים חקלאיים), אבטין, חוואלד, ראס עלי (ישובים בדואים) ומוסדות חינוכיים: מכללת אורנים, כפר הנוער הדתי ומוסד "אהבה".

הנושאים העיקריים שעל סדר היום של המועצה:

מאבק על קרקעות- 65,000 דונם הגובלים ברשויות עירוניות ויוצרים איומים על קרקעות היישובים במועצה: התרחבות של שכונות עירוניות על שטחים חקלאיים של הישובים, כביש 6, רכבת העמק, רצועה של תשתיות גז ונפט וכד'.

המועצה מטפלת בנושא באופן אינטנסיבי בכל המישורים: תכנוניים, פוליטיים, משפטיים ותקשורתיים בניסיון להקטין את האיומים. בהמשך ניתנה סקירה על האתגרים העומדים בפני הקיבוצים באזור.

ניר מאיר- מזכיר התנועה קיבוצית הציג את התנועה הפועלת במרחב מאתגר מול מדינה שהתפיסה שלה לגבי הזכויות שלנו בקרקעות מאתגרת, והמאבק הכולל לשמור על אורח החיים הייחודי בו בחרנו כתנועה קיבוצית קשה מאוד.

תכלית קיום התנועה היום :

ייצוג עליון של האינטרסים של הקיבוצים מול הממלכה

זיהוי כיוונים ואיחוד כוחות על מנת להשפיע על החברה הישראלית

איגום מידע שישמש את הקיבוצים והתנועה כולה

שימור מעמדה של התנועה קיבוצית באתוס ההיסטורי של המדינה.

מנהלי האגפים שיתפו בנושאים שעל סדר יומם וחברי הפורום התייחסו.

ליאת פאר הציגה את קורס המנהיגות האזורית אותו היא מרכזת במסגרת שיתוף הפעולה של התנועה והמועצה באזור בקידום עתודת הנהגה צעירה בתנועה הקיבוצית ובמרחב הכפרי בכלל.

לאחר מכן נערך סיור בבית הספר היסודי "ניצני זבולון" בליווי אורית שטייף- מנהלת ביה"ס ובמרכז האזורי החדש והיפיפה הרב שרותי לאזרחים הוותיקים , בליווי מיכל קציר מנהלת העמותה.

לסיום הוגשה ארוחת צהריים טעימה ונאמרו דיברי סיכום:

מייקה יופה- מנהל מחלקת החינוך במועצה ברך את ד"ר גבי אסם – ראשת אגף החינוך וחלי זלינגר- מנהלת רשת הגן הקיבוצי על עבודתן הנכונה בייצור ממשקים אפקטיביים עם משרד החינוך, מרכז המועצה האזוריות והמרחב הכפרי.

דובלה הודה למטה התנועה על הביקור וציין שיש הרבה נושאים משותפים שחשוב לשתף בהם פעולה גם קדימה. 

בית ספר ניצני זבולון

אפק

בהמשך היום, המטה הגיע לקיבוץ אפק ונפגש עם ממלאי תפקידים ועם חברי הנהלות. לביקור הצטרפו: איל רייז- סגן המועצה האזורית מטה אשר, יהודה בכר- יו"ר מילואות ודנה שלזינגר- מנכ"לית משקי המפרץ.

הסיור התחיל בביקור במפעל "מגו" בהדרכתו של ששון מנהל המפעל. מפעל למוצרים רפואיים המסייעים לריפוי פצעים ,בעיות הקשורות לנוזלים בגפיים, תהליכי הרזייה ומכשירים המסייעים לפגיעות ספורט. במפעל עובדים 120 עובדים. 20 מתוכם חברי קיבוץ.

מיד לאחר מכן נערך סיור ממונע בהדרכתם של גיא הלוי- מנהל הקהילה (חבר הקיבוץ) ועמרי שהם- מנהל העסקים (חבר קיבוץ מצר).

בסיור נחשף המטה לאיומים שקיבוץ אפק חשוף אליהם בתחום המקרקעין: הקיבוץ מוקף בקרקעות פרטיות שחלקן משמשות לגידולי שדה ועל חלקן נמצאים מגורים של חברים, כביש 6 שמאיים להפקיע שטחים חקלאיים נוספים וותמ"ל של קרית אתא. הסיור הסתיים במטע. ניר – מנהל המטע אירח אותנו "בזולה" יפיפייה" עם קפה שחר מעשה ידיהם של העובדים ובאפרסמונים מהמטע.

בהמשך התכנסנו בחדר האוכל להצגת הקיבוץ. אפק חוגג השנה 70. בשנים האחרונות קלט 80 משפחות לחברות מלאה בקיבוץ , 50% מהם בני משק. כעת נדרש להתמודד עם האתגר של בינוי הקהילה. אורית שי- מרכזת צוות הצמיחה והשיוך תארה תוכנית עבודה מרשימה של קבלת המועמדים. הקיבוץ קיבל החלטה על שיוך במסלול של 1456 והתיק הוגש למנהל ב- 2016 וכעת מסיימים את החתמות החברים על ההסכמים.

לקיבוץ חקלאות ענפה הכוללת מטעים, רפת, לול וגד"ש ו-2 מפעלים: "מגו" ואסיב".

באוגוסט האחרון נעשה הסדר לקיבוץ לאחר שנים שבהן היו תחת חוב "בלון" ענק שלא אפשר לקיבוץ להתפתח ולצמוח . ההסדר סילק את החוב לבנקים ,הסיר את השעבודים והביא תועלות עצומות:

אפשרות לצמוח עסקית

ביצוע תהליך השיוך

הגדלת מקורות הקהילה

וההון העצמי של הקיבוץ הפך להיות חיובי.

הקיבוץ ציין את הסיוע העקבי והחשוב של "מילואות" לאורך תהליך ההסדר שכמובן שלא היה יכול להגיע לפתרון בלעדיהם. ואת המועצה כגורם שנעים לעבוד איתו.

ניר סיכם את הביקור: "דרמה אמיתית קרתה באפק בשנים האלה. עד היום היה פער עצום בין הפוטנציאל התיאורטי למה שניתן היה לעשות בפועל".

אפק הוא הקיבוץ הראשון שעשה הסדר לאחר סגירת מטה ההסדר. מציין לשבח את מילואות בניהולו של און שהצליחו יחד עם הקיבוץ ומשרדו של עו"ד רמי צידון להשתחרר מחוב כל כך גדול בכזה הסדר ומאחל שגם באזורים אחרים במצבים דומים ידעו לסייע בדרך דומה.

מציין את עמרי ומי שהיה איתו מטעם הקיבוץ ב"סיבוב האחרון" שסגר את ההסכם ודרש עבודה קשה ותובענית. יש פוטנציאל בילתי רגיל לשנים הבאות ועכשיו נדרש "לחשב מסלול מחדש" במטרה לחזק את אפק כקיבוץ בר קיימא.

בנושא הקרקעות התנועה מחויבת לסייע לכם ותעשה מה שיידרש לכך.

 

המטה באפק

הוספת תגובה חדשה