דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

חוק הצהרונים אושר סופית - הורים לילדים בכיתות א'-ב' יוכלו לקבל החזר על תשלום לבית הילדים

הישג למרכז המועצות האזוריות ולאגף החינוך בתנועה הקיבוצית: החל משנת הלימודים הקרובה יוכלו ההורים לילדים בכיתות א'-ב' בקיבוצים לקבל החזר על תשלום לבתי הילדים, כחלק מהתוכנית הארצית של שר האוצר משה כחלון הידועה בכינויה "רפורמת הצהרונים". בנוסף, יוטל פיקוח על מחירי הצהרונים בגנים מגיל 3 עד 6 בכל הארץ ובכלל זה בקיבוצים.
גבי אסם. חברי הקיבוצים יהנו מרפורמת הצהרונים
גבי אסם. חברי הקיבוצים יהנו מרפורמת הצהרונים

רפורמת הצהרונים אושרה ותכלול את בתי הילדים בקיבוצים!

מליאת הכנסת אישרה אתמול  (רביעי) את "חוק הצהרונים". תודות לעבודה מאומצת של אגף החינוך בתנועה הקיבוצית ומרכז המועצות האזוריות גם בתי הילדים בקיבוצים יכללו במסגרת החוק. על פי הרפורמה, יחול פיקוח על מחירים ותינתן השתתפות מאת המדינה בעלויות צהרונים לילדים בכיתות א'-ב'. אמנם החוק מדבר ברובו על צהרונים בבתי הספר ועל כן, ההישג הגדול הוא בהכרת המדינה בבתי הילדים הקיבוציים כחלק ממסגרות הצהרונים המוכרות.

 

ראשת אגף החינוך בתנועה הקיבוצית גבי אסם, סיכמה ואמרה: "אנחנו מודים לממשלת ישראל ולכנסת על חוק חשוב למען כל ילדי ישראל. ההישג החשוב ביותר מבחינתנו הוא שהקיבוצים, כמו כל יתר הישובים במרחב הכפרי ובוודאי הערים, יוכלו ליהנות מרפורמת הצהרונים הברוכה של שר האוצר כחלון. משמעות הדבר להורים הינה יכולת לקבל את השתתפות המדינה בתשלום לבתי הילדים, זאת כמובן לצד פיקוח ועמידה בתנאים, שיכנסו כנראה לתוקפם החל מספטמבר הקרוב, במסגרתם מערכות החינוך המצטרפות לתכנית יחויבו לעמוד בסטנדרטיזציה האחידה של תנאי הסף בתחומים דוגמת תוכנית חינוכית, מבנים פיזיים, וסכום מקסימלי לגבייה מההורים".

 

בישיבת מזכירות התנועה השבוע הסבירה אסם את שיטת החזר הכספים: "הקריטריונים לחישוב עלות הצהרון והשתתפות המדינה, הלוקחים בחשבון את סל השירותים הניתנים, את אזור הפעולה ואת מספר הילדים ושכבות הגיל הינם הישג משמעותי בהבנת צרכי המרחב הכפרי והשוני של המועצות האזוריות מהמרחב העירוני. ישובים במועצות האזוריות - קיבוצים, מושבים וישובים קהילתיים יוכלו להיות מוכרים כ"מפעילי צהרון" – בשפת החוק. בשפתנו – המרכזונים, המרחבים והתלתונים יוכלו לבחור אם להיכנס לתכנית ולפי הסיכום "הצהרון" ימשיך להיות בית הילדים המוכר והטוב".

 

ישראל נדיבי, מנכ"ל מרכז המועצות האזוריות אמר לחברי המזכירות: "התוכנית היא מבורכת וכל המועצות מעוניינות. יש שתי בעיות עיקריות – שתיהן מתבטאות בכסף – במקומות שאין צהרונים צריך להתאים מבנים מאפס. שנית, מיעוט המשתתפים - הצהרון מבוסס על מספר מינימלי של סביב 25 ילדים וכל החישובים נשענים על מספר הזה. יש ישובים שיש בהם פחות ילדים מה שגורם עלויות יתר. נצטרך להגיע עם משרד החינוך למדד אחר של כיתות קטנות יותר. בהמשך אנחנו צפויים לבעיות נוספות כמו נושא הגדרות ונושאים נוספים".

 

הדיונים בוועדת החינוך של הכנסת לא היו פשוטים כלל ואת המאבק הפרלמנטרי בוועדה הוביל ח"כ איתן ברושי. בנוסף אליו השתתפו בדיוני הוועדה גם יו"ר מרכז המועצות האזוריות עמיר ריטוב, יו"ר ועדת החינוך במרכז המועצות וראש המועצה האזורית שער הנגב, אלון שוסטר, מנהלת תחום חברה וקהילה במרכז המועצות האזוריות, רינת חכים וראשת אגף החינוך בתנועה גבי אסם.

 

מנהלת מחלקת "הגן הקיבוצי" בתנועה הקיבוצית, חלי זלינגר מסבירה: "מאחר ועם החלת חוק הצהרונים יתקיים מחיר מקסימלי לגביה מותרת גם על זמני הצהרון בגן (באותם מקומות בהם לא מתקיים "יום חינוך ארוך" - אחרי השעה שתיים בצהריים כולל ארוחות הצהריים), חשוב להבין מהן התוספות, בגינן ניתן לגבות על-פי חוזר מנכ"ל משרד החינוך עבור ילד השוהה ביחידה החינוכית מעבר לשעות המתוקצבות. על פי הנתונים שיש בידינו ובהתחשב בלוח השנה של הגן הקיבוצי על כלל מרכיביו, הציבוריים והפרטיים (פתיחה מוקדמת מ-08:00, חופשות חגים, חופשת הקיץ וימי שישי בחופשות), התשלום במרבית הגנים הקיבוציים עומד כבר היום במסגרת המחיר המירבי על-פי החוק, כך שלא יהיה צורך בביצוע שינויים מהותיים, אלא בעיקר בהתאמות ובעדכונים".

הוספת תגובה חדשה