דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

חברים, מרגישים בבעיה? יש למי לפנות ויש מה לעשות

צריכים פתרון בעיה?

"ערבות הדדית היא מרכיב עיקרי, ערך ליבה ועיקרון יסוד בזהות הקיבוץ, המתקיימת בין החברים לבין עצמם. היא מבטאת את מחויבות הכלל כלפי הפרט ואת מחויבותו של הפרט כלפי הכלל, את הדאגה לאחר ואת היכולת לראות באחר כשותף ולא כעול". כך הגדיר צוות היגוי רחב של התנועה, שכלל חברים וממלאי תפקידים מקיבוצים רבים, את משמעותה של הערבות ההדדית בקיבוץ.
אגף חברה וקהילה עוסק לא מעט במנעד הרחב של נושאי הערבות ההדדית וביניהם הטיפול בפרט. אורית גלאור מנהלת מחלקת בריאות ורווחה היא זו המרכזת את הפניות העוסקות בפרט - חברי הקיבוץ. 
הפונים הם חברי קיבוץ שהגיעו לחוסר הסכמה עם קיבוצם, ממלאי תפקידים  בקיבוץ או בתנועה החשים את מצוקת הפרט או עובדים סוציאליים העובדים בקיבוצים.
עם קבלת הפנייה, חותם הפונה על ויתור סודיות ואז מתחיל תהליך ברור רחב בהסכמת הפונה עם אנשי מקצוע בתנועה ועם גורמים רלוונטיים בקיבוץ או במועצה היכולים לסייע. התהליך מבוסס על דיאלוג והסכמה עם הפונה.
כך נעשה גם עם פניות של ממלאי תפקידים, המתמודדים עם הצורך לקיים את מדיניות הקיבוץ מחד, ועם הצורך לתת מענה למצוקת החבר מאידך.
במקרים רבים ניתן מענה לשביעות רצון הצדדים והבעיה נפתרת. במקרים אחרים נראה שיש צורך בתהליך גישור מסודר או  הליך בוררות ואז הטיפול מועבר בהסכמה למוסד לבוררות וגישור של התנועה הקיבוצית (ראו הרחבה בכתבה נפרדת).
חשוב לנו להבהיר: המחלקה לפיתוח הון אנושי בתנועה הקיבוצית מקיימת מדי שנה קורס להכשרת מנהלי קהילה, שבין יתר הנושאים עוסק בפתרון קונפליקטים בקהילה.
הנציגים שלנו "בשטח" ובקיבוצים הינם רכזי האזורים בתנועה הקיבוצית. הרכזים מקיימים בין היתר פורומים אזוריים למנהלי הקהילה המסייעים ותומכים במנהל הקהילה בהתמודדות עם סוגיות הקשורות לתפקידו.
אנו רואות בישוב מחלוקות בהסכמה כחלק מהותי בתרבות השיח בקיבוצים ומזמינות את החברים וממלאי התפקידים להיעזר ברכזי האזורים בתנועה ופעילי אגף חברה וקהילה".
 
ראשת אגף חברה בתנועה הקיבוצית ד"ר רינת גלילי (מסיימת תפקידה בסוף החודש), מנהלת מחלקת בריאות ורווחה אורית גלאור, ד"ר אילת גלס (ראשת האגף המחליפה את רינת).

הוספת תגובה חדשה