דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

"זה לא עוד מסע, זה מסע שאומר - אנחנו כאן!"

800 נערים ונערות משכבת י"ב שהגיעו מכ-130 קיבוצים, ובהם גם מהנגב המערבי וגבול הצפון, לקחו חלק במסע האופניים המסורתי של התנועה הקיבוצית שנדחה מחנוכה בעקבות השבעה באוקטובר. על אף כל הנסיבות הם הגיעו, השלימו 60 ק"מ של דיווש חווייתי בערבה התיכונה, שוחחו על שירות משמעותי בשלב הבא אליו הם יוצאים ועל מעורבות בחברה ולקיחת אחריות אישית ואזרחית ולרגע לא שכחו את החטופים
מדוושים ונהנים. צילום: ניר לביא
מדוושים ונהנים. צילום: ניר לביא

השבעה באוקטובר שהכה אותנו בתדהמה וצער רבים יצר סיטואציה מורכבת גם מבחינה חינוכית והשפיע, כמובן, רבות גם על הלו"ז השנתי של אגף חינוך בכלל ושל המפעלים החינוכיים בפרט, וביניהם מסע י"ב המסורתי של התנועה הקיבוצית שתוכנן לחנוכה ונדחה. למרות הלבטים הרבים החליטו באגף חינוך שקיום המסע חשוב מאוד עבור שכבת י"ב הנוכחית, מתוך מחשבה כי יש לנסות ולשמר עבור בני הנוער שגרה חינוכית שנתית ככל הניתן, גם כאשר מאות מהם מפונים מביתם כבר חצי שנה. נוסף על כך, התמודדו באגף עם פעילים שמשרתים במילואים, כמו למשל מנהל המפעלים החינוכיים, גיא גרסול, שהוביל את כל ההכנות למסע אך נקרא לתקופת מילואים נוספת ואת מקומו תפס אורי פלד נקש, מנהל ארגון "שבילים" – החינוך החברתי בתנועה הקיבוצית.

התאריך החדש של המסע פגש את הנערים כשהם נמצאים בשלב מתקדם יותר בשנה מבדרך כלל, ועל כן התכנים בהם עסק המסע הותאמו לרוח התקופה. במקום העיסוק בשאלה מה יבחרו לעשות בשנה הבאה הושם דגש על ה"איך" וכיצד ניתן להפוך את העשייה למשמעותית יותר, מתוך חידוד תפיסת האחריות עליה חונכו בבית. מכיוון שהתקיים במהלך סוף השבוע, לא התקיים השנה במסגרת המסע הביקור הקבוע בבית הספר לקצינים של צה"ל (בה"ד 1).

בחמישי בצהריים פגשו המשתתפים את האופניים שחיכו להם לתחילת הרכיבה למרגלות מעלה עקרבים שבשולי הנגב המזרחי. באגף חינוך מספרים שמדובר בשיא של משתתפים בשנים האחרונות שמבטא יותר מכל עד כמה המסע היה רלוונטי לצעירים, למרות הכל. על כל אחד מזוגות האופניים נתלה סרט צהוב, שמסמל את המאבק לשחרור החטופים. השיחות במהלך היום עסקו בכוח המשותף שלהם כקבוצה, כקהילה וכחברה, ובחנו את הדרך שעשו בחודשים האחרונים וכיצד האחריות ההדדית במרחב ההתיישבותי עוזרת להתמודד עם המצב המשתנה, כל אחד בהתאם לסיטואציה בה הוא נמצא. היום הסתיים בחניון ליד מושב עידן שבערבה התיכונה, ובטקס הפתיחה בירך ראש המועצה האזורית הערבה התיכונה מאיר צור שאמר כי הוא שמח לארח השנה את המסע ורואה חשיבות בשיתוף הפעולה עם התנועה הקיבוצית עוד מתפקידו הקודם כמזכ"ל תנועת המושבים. 

ליאור שמחה ומאיר צור מברכים
ליאור שמחה ומאיר צור מברכים בטקס הפתיחה

מנהל המסע אורי פלד נקש אמר למשתתפים: "זה מאוד מרגש לעמוד כאן היום עם מאות בני נוער מהתנועה הקיבוצית. הגענו הנה מכל קצוות הארץ, כי לא עייפי דרך אנחנו, אלא מפלסי נתיב. יש לי הערכה רבה כלפיכם על עצם הבחירה להשתתף במסע ולעסוק בשלב הבא בחייכם, בלקיחת אחריות ותרומה לחברה ולמדינה בצורה המיטבית ביותר. אתם נותנים לנו תקווה שאלו הם מנהיגי העתיד שלנו. זה לא עוד מסע, זה מסע שאומר - אנחנו כאן! אני מאחל לנו שלמסע הבא כולנו נוכל להגיע מהבית".

מזכ"ל התנועה הקיבוצית ליאור שמחה בירך גם הוא את בני הנוער ואמר להם: "אני רואה אתכם פה היום, נוער מקיבוצים בכל הארץ וגם מהעוטף וגבול הצפון - ומתמלא גאווה. יש פה נוער שיותר מ-170 יום מפונים מביתם, יש פה נוער שהיה חטוף בעזה, נוער שחווה זוועות. גאה בכם על החוסן, הנחישות והרעות והעמידה באתגרים. בעוד מספר חודשים תצאו לאתגר הבא - לצבא, לשנת השירות או לשירות לאומי, וכל תרומה היא חשובה. אני רוצה לבקש מכם שתלכו לאורם של הערכים שספגתם בבית ובקיבוץ ושתהיו מספיק חזקים להשמיע דעה שונה וללכת נגד הזרם כשהוא נוגד את הערכים הבסיסיים שלכם. והכי חשוב - שתחזרו הביתה בשלום". בתום הברכות נהנו כולם מהופעה מקפיצה של להקת "מאושרים בציבור".

תחילת היום השני לווה במעט חשש בעקבות ההתחממות בגזרה מול איראן וראשת אגף חינוך, דבי ברא"ס, עדכנה את הורי המשתתפים כי מארגני המסע נמצאים בקשר שוטף עם צה"ל והמשטרה, שהדגישו כי באזור אין שינוי בהנחיות לציבור, ולכן הוחלט להמשיך את המסע כמתוכנן. תכני היום עסקו באחריות אישית ואזרחית, מתוך תפיסה הרואה את בני ובנות י"ב כצעירים העתידים לבצע תפקידים משמעותיים בשנה הבאה, ומתוך רצון לעודד אותם להיות פעילים, מעורבים ומובילים בחברה בתקופה מורכבת זו, ובכלל בעתידם כאזרחים במדינה. היום הסתיים בחניון ליד מושב עין יהב בקבלת שבת משותפת, ושיחה משותפת עם טל חמווי, פעילה פמיניסטית ועיתונאית וממקימות 'המכללה' – בית ספר חברתי שמטרתו לאפשר לנשים שורדות זנות ואלימות ללמוד ולרכוש מקצוע ולהשתלב בחברה ובמעגל העבודה. טל שוחחה עם הנערים והנערות על אחריות אישית ואזרחית ואיך ניתן לעשות שינוי בחברה. הערב הסתיים במסיבת שטח סוערת.

ביום שבת, היום השלישי והאחרון למסע, נערכו בצהריים מעגלי שיח שעסקו בשלב הבא בחייהם של המשתתפים, כל אחד בהתאם למסלולו, ואיך ניתן להפוך אותו למשמעותי ומיטיבי, הן בהיבט האישי והן בהיבט המשימה שכל אחד ואחת יתמודד איתה. לצד מעגלים שעסקו בשנת שירות ובשירות צבאי משמעותי, היו גם מעגלים בהם שוחחו על התנדבות לצבא או לשירות לאומי על מנת שתהיה רלוונטיות לכולם. על הציר החינוכי במסע היה אחראי דגן קרן (רביבים), רכז אזור דרום בארגון "שבילים" באגף חינוך, ורות ברנד ממחלקת שנת שירות. במסע לקחו חלק פעיל כ-30 פעילי ופעילות אגף חינוך והתנועה הקיבוצית וכ-25 אנשי מנהלה, בהובלת הרכז הטכני תומר איתמרי.

בטקס הסיום שהתקיים ביישוב הקהילתי ספיר, אמרה ראשת אגף חינוך דבי ברא"ס:

"מסע י"ב המסורתי יצא השנה בזמן מלחמה, באי שגרה מטרידה וזרה, כשחלקנו הגענו למסע לא מהבית. צוות אגף חינוך הרגיש בגוף ובלב שחייבים לקיים את המסורת המוכרת עבור בני הנוער, המדריכים וגם עבור צוות אגף החינוך. ידענו שהמוכר והרגיל לא יקרה ושלא כל מי שצריך להיות - יהיה, עבדנו קשה לקבל את כל האישורים הנדרשים והתחייבנו לסייע, לתמוך וללוות את כל הקיבוצים שיבחרו לקחת חלק כדי שנצליח, ולו לרגע, לחוש ניחוח של משימה בשנה "רגילה". ולכן, על אף החום הכבד, המסלול החדש וכינוס ארצי של רבות ורבים שלא נפגשו זמן רב, צלחנו כולנו יחד את המשימה.

שיחות על השלב הבא בצל עצי תמר ואור השמש
שיחות על השלב הבא בצל עצי תמר ואור השמש

יש לי הערכה עצומה לבני הנוער האדירים שעמדו באתגר הפיזי, הרגשי והקבוצתי. סיום המסע מעמיס על כתפיכם אחריות לבחירת הדרך הנכונה לכם, ודרכה נזכה כולנו לחיות בחברה טובה יותר, מכבדת יותר ורגישה יותר. אני מאחלת לכם שתבחרו יעדים ראויים, ושתקבלו בענווה את השיעורים שיגיעו, שליבכם יתרחב מגאווה והתרגשות מעשייה שיש בה ערך ומשמעות.

תודה מיוחדת לצוות מסע י"ב על המחויבות, ההתמדה, המקצועיות ואהבת האדם – שבזכותם עמדנו במשימה באופן מיטבי. אני רוצה להודות לרכז המפעלים, גיא גרסול, שהכין ותפר את המסע טרם חזרתו למילואים, ולאורי פלד נקש שלקח את מושכות הובלת המסע מגיא ועמד במשימה באופן מדויק ומלא. תודה על הזכות ליצור מרחב חינוכי משמעותי, שיוצר מפגש חברתי שמלא את כל הנוכחים באנרגיות טובות והלוואי וניפגש ברפסודיה". 

ואיך מסכמים את המסע מצד המשתתפים? איה זליגמן מנען, נציגת הי"בניקים, אומרת כי "למסע י"ב כולם מחכים! במסע פוגשים קיבוצים אחרים, הקבוצה מתגבשת, מדברים על השנה הבאה וצוברים מלא חוויות. הדבר שהיה הכי משמעותי בשבילי ובשביל הקבוצה שלי במסע הזה, זה שתומר איתמרי מקיבוץ כפר עזה דיבר אתנו וסיפר מה הוא עשה ואיפה הוא היה בשבעה באוקטובר. תומר שכל את שני הוריו, לילי ורם באותה שבת שחורה, והוא ריגש אותנו מאוד והעביר לנו מסר שלא נשכח - לחיות את החיים כי אין לדעת מה יהיה מחר. היה כיף ומאתגר ואני שמחה מאוד שיצאנו למסע".

לחצו כאן לצפייה באלבום התמונות ממסע י"ב 2024

הוספת תגובה חדשה