דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

הניוזלטר השבועי של התנועה הקיבוצית

נפרדים מעדנה סולודר ז"ל שנבחרה לכלת פרס ישראל. מסע י"ב הושלם בהצלחה ואף הגיע לחדשות הבוקר. המטה התנועתי לשחרור החטופים מקדם יוזמות שטח עם הקיבוצים ומרחיבים את שיתוף הפעולה עם הקיבוץ הדתי. כל זאת ועוד בניוזלטר השבועי של התנועה הקיבוצית
לוגו התנועה הקיבוצית
 12/04/2024
לחצו כאן לצפייה בעמוד זה בדפדפן

עדנה סולודר הלכה לעולמה בגיל 94:
חברת כנסת לשעבר, שליחה נאמנה של הרעיון הקיבוצי ואישה פורצת דרך

עדנה סולודר, לשעבר חברת כנסת במשך עשור מטעם המערך, הלכה לעולמה בביתה שבקיבוץ גשר ביום שלישי בבוקר והיא בת 94. סולודר מילאה תפקידים רבים בקיבוצה ובתנועה הקיבוצית, כשהבולט שבהם היה מזכירת פנים של תנועת הקיבוץ המאוחד. מזכ"ל התנועה ליאור שמחה: "הייתה מדור המייסדים של המדינה שלחמו בעוז במלחמת העצמאות והנחילו לנו מדינה חופשית, ולאורם נלך". היא הובאה למנוחות בקיבוצה ביום רביעי
עדנה סולודר ז"ל. התמונה לקוחה מתוך הסרט על חייה של גשר הפקות, בבימויו של איציק הדר. צילום: צביקה נבו
עדנה סולודר ז"ל. התמונה לקוחה מתוך הסרט על חייה של גשר הפקות, בבימויו של איציק הדר. צילום: צביקה נבו

עדנה נולדה במרץ 1930 באשדות יעקב והייתה בין הילדים הראשונים שנולדו בקיבוץ, כאשר היה עדיין ממוקם בחצר גשר הישנה ונקרא "משק גשר". בגיל 16 הצטרפה לארגון 'ההגנה', והשתתפה במלחמת העצמאות כקשרית בין המשק לבין יישובי האזור במהלך קרבות עמק הירדן והקרב על קיבוץ גשר, בשעה שהיישובים עמדו מול התקפה קשה מצד צבאות ירדן וסוריה. עם סיום מלחמת העצמאות יצאה ללימודי מוזיקה ופסנתר בקונסרבטוריון למוזיקה בתל אביב, לאחר שמגיל צעיר למדה נגינה בפסנתר. בשנת 1950 נישאה עדנה לרזי (רזיאל) סולודר, מורה למוזיקה בעצמו וממקימי קיבוץ גשר, ובשנת 1953 היא עברה לגור איתו בגשר. עם תום לימודיה, שימשה לאורך כמורה למוזיקה ביישובי עמק הירדן, עד שבגיל 37 קיבלה על עצמה את תפקיד מזכירת הקיבוץ שאותו מילאה בשתי קדנציות שונות (1967-1971 ו-1978-1980). תפקיד זה תחילתה של עשייה ציבורית ענפה שנמשכה לאורך 54 שנים.

פגישותיה וניסיונה במגעים עם גורמים תנועתיים, ציבוריים וממשלתיים בתקופה זו, הובילו אותה לתפקיד מזכירת הפנים של הקיבוץ המאוחד בשנים 1972-1978. בינואר 1982 נכנסה עדנה סולודר לכנסת, במהלך כהונתה לאורך עשור ושלוש כנסות שונות הייתה פעילה מאוד וחברה בוועדת הכספים, בוועדת הכלכלה, בוועדת העבודה והרווחה, בוועדת הפנים ואיכות הסביבה, בוועדת החוץ והביטחון ובוועדת הכנסת. בנוסף, הייתה חברה בוועדה מיוחדת לעניין חוק ביטוח בריאות ממלכתי. במהלך הכנסת ה-12 שימשה כיו"ר ועדת המים, האחראית על קביעת מחירי המים. כנציגת החקלאים נאבקה בהצעות האוצר להעלאת מחירי המים לחקלאות.

עם פרישתה ביולי 1992, מונתה סולודר ליו"ר ברית התנועות הקיבוציות, תפקיד אותו מילאה עד שנת 1998, ובנוסף מילאה שורה ארוכה של תפקידים ציבוריים, כגון יו"ר הנהלת התזמורת הקאמרית הקיבוצית, יו"ר הנהלת מוזיאון בית אורי ורמי נחושתן בקיבוץ אשדות יעקב מאוחד, יו"ר הוועד המנהל של בית לוחמי הגטאות, יו"ר "עמותת מרכז גלילי", חברה במועצת המנהלים של קופת חולים כללית ועוד. בשנת 1999, ביום העצמאות ה-51 למדינת ישראל, נמנתה עדנה סולודר עם מדליקי המשואות בהר הרצל כמייצגת את הכנסת. 

ליאור שמחה, מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ספד לסולודר ואמר: "התנועה הקיבוצה מרכינה ראשה על מותה של עדנה, שהייתה חלוצה ומגשימה, ומילאה תפקידים רבים בקיבוצה בתנועה הקיבוצית ובכנסת. עדנה הייתה מדור המייסדים של המדינה שלחמו בעוז במלחמת העצמאות והנחילו לנו מדינה חופשית, ולאורם נלך. יהי זכרה ברוך".


באנר גיוס תרומות לעוטף עזה עברית

פרס ישראל למפעל חיים
יוענק לעדנה סולודר ז"ל

יממה לאחר קבלת הבשורה העצובה על מותה של עדנה סולודר, נודע ביום רביעי כי ועדת הפרס החליטה להעניק לה את פרס ישראל למפעל חיים לשנת תשפ"ד ביום העצמאות הקרוב. לפי משרד החינוך, החלטת הוועדה על זכייתה של סולודר הועברה לשר יואב קיש במקביל להודעה על מותה והתקבלה לפני כן. בנימוקיה ציינה ועדת הפרס כי סולודר היא "סמל למנהיגות נשית ומשקפת במסלול חייה יוצא הדופן את פני החברה הישראלית"
עדנה סולודר (מימין) במפגש שהתקיים בתקופה האחרונה עם רחל רבין יעקב שפונתה מקיבוצה מנרה ופגשה אותה בעמק. צילום: איציק הדר
עדנה סולודר (מימין) במפגש מהתקופה האחרונה עם רחל רבין יעקב שפונתה מקיבוצה מנרה. צילום: איציק הדר

שר החינוך, יואב קיש, בישר ביום רביעי כי חברת הכנסת לשעבר, עדנה סולודר ז"ל שהלכה לעולמה יום קודם לכן, היא כלת פרס ישראל למפעל חיים לשנת תשפ"ד. השר קיש בישר בשיחה טלפונית לאחותה של עדנה, תמי, בבוקר יום הבאתה למנוחות. ועדת הפרס התכנסה אתמול בבוקר, החליטה על זכייתה של עדנה והעבירה החלטה מסודרת לשר ששמע ממש במקביל על פטירתה. השר וחברי הוועדה הביעו את צערם על פטירתה ועל כך שלא זכתה בחייה להכרה שקיבלה על עשייתה הציבורית ארוכת השנים.

בנימוקיה ציינה ועדת הפרס כי הגברת עדנה סולודר היא סמל למנהיגות נשית ומשקפת במסלול חייה יוצא הדופן את פני החברה הישראלית. "היא הייתה ממנהיגי התנועה הקיבוצית ובמסגרת פעילותה הפרלמנטרית ארוכת השנים פעלה רבות למען חיזוק הפריפריה, שמירת הטבע והמורשת, עידוד החקלאות וההתיישבות והיוותה מופת לאחדות וחיבור בעם". עוד נימקה הוועדה כי סולודר בלטה מאוד בעיסוקיה לקידום נושאים חברתיים ולצמצום הפערים החברתיים. "לצד פעילותה החברתית הענפה בנושאים חברתיים ובטיפול בבעיותיהם של ילדים במצוקה היא החלה לפעול לקידום תחום האימוץ, ומונתה כחברה בוועדה המייעצת לאימוץ בין-ארצי לאחר שאיבדה את בתה היחידה, שהייתה בת מאומצת".

ליאור שמחה מזכ"ל התנועה הקיבוצית אמר לאחר ההכרזה  "עדנה סולודר הייתה קיבוצניקית בנשמתה ופעילת ציבור במשך עשרות שנים. זכייתה המוצדקת בפרס ישראל למפעל חיים היא יום חג לתנועה הקיבוצית ביטוי של כבוד והערכה לקיבוצים בכל רחבי הארץ. סיפור חייה של עדנה הוא מופת ישראלי - מגורים בקיבוץ, תרומה לביטחון המדינה, ו-54 שנים של מילוי שורת תפקידים ציבוריים בקיבוצה, בתנועה הקיבוצית ובמשך עשור גם בכנסת, שם התמקדה בחקיקה למען הפריפריה ולמען החלש בחברה. לצד הגאווה על הזכייה, קיימים גם צער ותחושת החמצה על כך שעדנה לא התבשרה על הזכיה בפרס בחייה. יהיה זכרה ברוך".


באנר ביטוח חקלאי

"זה לא עוד מסע, זה מסע שאומר -
אנחנו כאן!"

800 נערים ונערות משכבת י"ב שהגיעו מכ-130 קיבוצים, ובהם גם מהנגב המערבי וגבול הצפון, לקחו חלק במסע האופניים המסורתי של התנועה הקיבוצית שנדחה מחנוכה בעקבות השבעה באוקטובר. על אף כל הנסיבות הם הגיעו, השלימו 60 ק"מ של דיווש חווייתי בערבה התיכונה, שוחחו על שירות משמעותי בשלב הבא אליו הם יוצאים ועל מעורבות בחברה ולקיחת אחריות אישית ואזרחית ולרגע לא שכחו את החטופים
מדוושים ונהנים. צילום: ניר לביא
מדוושים ונהנים. צילום: ניר לביא

מכיוון שנערך במהלך סוף השבוע, לא התקיים השנה במסגרת המסע הביקור הקבוע בבית הספר לקצינים של צה"ל (בה"ד 1). מנהל המפעלים החינוכיים, גיא גרסול, הוביל את כל ההכנות למסע אך נקרא לתקופת מילואים נוספת ואת מקומו תפס אורי פלד נקש, מנהל ארגון "שבילים" – החינוך החברתי בתנועה הקיבוצית. בחמישי בצהריים פגשו המשתתפים את האופניים שחיכו להם לתחילת הרכיבה למרגלות מעלה עקרבים שבשולי הנגב המזרחי. באגף חינוך מספרים שמדובר בשיא של משתתפים בשנים האחרונות שמבטא יותר מכל עד כמה המסע היה רלוונטי לצעירים, למרות הכל. על כל אחד מזוגות האופניים נתלה סרט צהוב, שמסמל את המאבק לשחרור החטופים. השיחות במהלך היום עסקו בכוח המשותף שלהם כקבוצה, כקהילה וכחברה, ובחנו את הדרך שעשו בחודשים האחרונים וכיצד האחריות ההדדית במרחב ההתיישבותי עוזרת להתמודד עם המצב המשתנה, כל אחד בהתאם לסיטואציה בה הוא נמצא. היום הסתיים בחניון ליד מושב עידן שבערבה התיכונה.

בטקס הפתיחה בירך ראש המועצה האזורית הערבה התיכונה מאיר צור שאמר כי הוא שמח לארח השנה את המסע ורואה חשיבות בשיתוף הפעולה עם התנועה הקיבוצית עוד מתפקידו הקודם כמזכ"ל תנועת המושבים. מנהל המסע אורי פלד נקש אמר למשתתפים: "זה מאוד מרגש לעמוד כאן היום עם מאות בני נוער מהתנועה הקיבוצית. הגענו הנה מכל קצוות הארץ, כי לא עייפי דרך אנחנו, אלא מפלסי נתיב. אתם נותנים לנו תקווה שאלו הם מנהיגי העתיד שלנו. זה לא עוד מסע, זה מסע שאומר - אנחנו כאן!". מזכ"ל התנועה הקיבוצית ליאור שמחה בירך גם הוא את בני הנוער ואמר להם: "אני רואה אתכם פה היום, נוער מקיבוצים בכל הארץ וגם מהעוטף וגבול הצפון - ומתמלא גאווה. בעוד מספר חודשים תצאו לאתגר הבא - לצבא, לשנת השירות או לשירות לאומי, וכל תרומה היא חשובה. אני רוצה לבקש מכם שתלכו לאורם של הערכים שספגתם בבית ובקיבוץ". בתום הברכות נהנו כולם מהופעה מקפיצה של להקת "מאושרים בציבור".

תכני היום השני עסקו באחריות אישית ואזרחית, מתוך תפיסה הרואה את בני ובנות י"ב כצעירים העתידים לבצע תפקידים משמעותיים בשנה הבאה, ומתוך רצון לעודד אותם להיות פעילים, מעורבים ומובילים בחברה בתקופה מורכבת זו, ובכלל בעתידם כאזרחים במדינה. היום הסתיים בחניון ליד מושב עין יהב בקבלת שבת משותפת, ושיחה משותפת עם טל חמווי, פעילה פמיניסטית ועיתונאית וממקימות 'המכללה' – בית ספר חברתי שמטרתו לאפשר לנשים שורדות זנות ואלימות ללמוד ולרכוש מקצוע ולהשתלב בחברה ובמעגל העבודה.הערב הסתיים במסיבת שטח סוערת. ביום שבת, היום השלישי והאחרון למסע, נערכו בצהריים מעגלי שיח שעסקו בשלב הבא בחייהם של המשתתפים, כל אחד בהתאם למסלולו, ואיך ניתן להפוך אותו למשמעותי ומיטיבי, הן בהיבט האישי והן בהיבט המשימה שכל אחד ואחת יתמודד איתה. לצד מעגלים שעסקו בשנת שירות ובשירות צבאי משמעותי, היו גם מעגלים בהם שוחחו על התנדבות לצבא או לשירות לאומי על מנת שתהיה רלוונטיות לכולם. 

בטקס הסיום שהתקיים ביישוב הקהילתי ספיר, אמרה ראשת אגף חינוך דבי ברא"ס: "מסע י"ב המסורתי יצא השנה בזמן מלחמה, באי שגרה מטרידה וזרה, כשחלקנו הגענו למסע לא מהבית. צוות אגף חינוך הרגיש בגוף ובלב שחייבים לקיים את המסורת המוכרת עבור בני הנוער, המדריכים וגם עבור צוות אגף החינוך. עבדנו קשה לקבל את כל האישורים הנדרשים והתחייבנו לסייע, לתמוך וללוות את כל הקיבוצים שיבחרו לקחת חלק כדי שנצליח, ולו לרגע, לחוש ניחוח של משימה בשנה "רגילה". ולכן, על אף החום הכבד, המסלול החדש וכינוס ארצי של רבות ורבים שלא נפגשו זמן רב, צלחנו כולנו יחד את המשימה. תודה על הזכות ליצור מרחב חינוכי משמעותי, שיוצר מפגש חברתי שמלא את כל הנוכחים באנרגיות טובות והלוואי וניפגש ברפסודיה". 


באנר משקארד

מסע י"ב - גם בחדשות הבוקר של ערוץ 12

גם השנה תכנית הבוקר של ערוץ 12 לא יכלה להתעלם מהסיפור של מאות נערות ונערי שכבת י"ב מהקיבוצים שרוכבים על אופניים בערבה ומשוחחים על איך להיטיב את השנה הבאה בחייהם לטובת שירות משמעותי, לקיחת אחריות ותרומה לצבא ולחברה
לחצו על התמונה לצפייה בווידאו

סיגל גפני, חזאית חדשות הבוקר של ערוץ 12 בהגשת ניב רסקין, מביאה אל הצופות והצופים מידי בוקר תמונה או סרטון נוף מרהיבים במיוחד. ביום ראשון (7.4) בבוקר היא הלהיבה את יושבי האולפן והצופים בבית כשדיווחה על מסע י"ב 2024 שנערך בסוף השבוע האחרון בערבה התיכונה. גם אנחנו התלהבנו.


באנר גיוס תרומות לעוטף עזה אנגלית

המטה התנועתי לשחרור החטופים
מקדם יוזמות שטח עם הקיבוצים

המטה התנועתי לשחרור החטופים מפעיל מערך הולך וגדל של מתנדבים מהקיבוצים שיוזמים ומבצעים פעילויות רבות בשטח, ביניהן תליית שלטים בכניסות קיבוצים ולאורך כבישים, איוש האוהל התנועתי ב'כיכר החטופים', שילוט 'אוטובוסים צהובים' עם מסרי מאבק המשפחות, ודוכני מכירת ציוד ופריטים שיווקיים לגיוס תרומות למאבק מטה המשפחות הארצי
אוטובוס צהוב של המועצה האזורית יואב עם שלטים הקוראים להחזרת החטופים. שילוט האוטובוסים יצא לדרך
אוטובוס צהוב של המועצה האזורית יואב עם שלטים הקוראים להחזרת החטופים. שילוט האוטובוסים יצא לדרך

המטה התנועתי לשחרור החטופים הרחיב פעילותו, ואנשיו מקיימים בימים אלה פעילות ענפה להגברת הלחץ הציבורי, המתבצעת ללא קשר לדיווחים על התקדמות משא ומתן על הסכם מיוחל. כי לחטופים אין זמן. אילת סלע יונגרמן, מרכזת המטה, מדווחת כי הסלוגנים שמובילים את המטה הם "עד שכולם חוזרים – כולנו חטופים" ו"לא עוצרים עד שכולם חוזרים", ואלה באים לידי ביטוי על שלטים שנתלו בימים האחרונים בכניסות לקיבוצים רבים, ולאורך כבישים ראשיים. תולי השלטים הם נציגים של קיבוצים שהצטרפו למטה והם לוקחים על עצמם לעדכן בקיבוצם על פעילויות מטה המשפחות הארצי ועל אלה של המטה הקיבוצי, בכדי ליידע ולרתום כמה שיותר אנשים למאבק. בחול המועד פסח יתקיים מבצע ארצי של מיצגים אנושיים וחקלאיים.

פעולות נוספות של המטה התנועתי הן איוש אוהל התנועה הקיבוצית בכיכר החטופים כך שמדי יום וערב תהיה במקום נציגות אחרת, של קיבוץ או מועצה אזורית. ההירתמות למשימה היא יפה. משימה נוספת, הנעשית בשיתוף מועצות אזוריות, היא שילוט האוטובוסים הצהובים עם מסרי מטה משפחות החטופים. הפנייה למועצות הניבה היענות מרשימה של יותר מ-120 אוטובוסים שיישאו את שלטי המאבק - על חלקם כבר נתלו שלטים, ועל היתר הם ייתלו בימים הקרובים.

יוזמה נוספת היא שיתוף פעולה שנרקם בין מטה משפחות החטופים לתנועה הקיבוצית המאפשרת לכל קיבוץ לקבל ציוד שיווקי של מטה המשפחות, אותו ניתן למכור בקיבוץ ומחוצה לו, על מנת לסייע בגיוס תרומות למטה משפחות החטופים. דוכני מכירה כאלה כבר הוקמו במספר קיבוצים. להרשמה לקבלת ציוד ופרטים נוספים: לחצו כאן


פייסבוק התנועה

התנועה הקיבוצית והקיבוץ הדתי
דנו בהרחבת שיתופי הפעולה ביניהן

"מחברים את גלגלי השיניים לפעולה מתואמת": הנהגות שתי התנועות הקיבוציות – התנועה הקיבוצית והקיבוץ הדתי – קיימו מפגש על הרחבת שיתופי הפעולה ביניהן. "יש דמיון רב, זהות ואתגרים משותפים, ובצידם גוונים וצביון שונים שיש לכבד" ציינו מזכ"לי התנועות
בת-עמי זיידל ואיילת הריס, מנהלות אגפי חברה וקהילה בשתי התנועות
בת-עמי זיידל ואיילת הריס, מנהלות אגפי חברה וקהילה בשתי התנועות

במפגש 'מטה מול מטה' שהתקיים ביום ראשון נסקרו שיתופי פעולה קיימים בין מחלקות בשתי התנועות, ופורומים משותפים של תנועות ההתיישבות לקידום ושמירה על זכויות הקיבוצים. מזכ"לי התנועות ליאור שמחה ושרה עברון הביעו רצון להרחיב את שיתוף הפעולה ברמת הנהגה, אגפים ומחלקות. בשיחה נסקרו המשותף בין התנועות והקיבוצים בכל היבטי חברה וקהילה וכלכלה, אך גם עלתה העובדה כי קיימים גוונים וצביון שונים, שחשוב לכל תנועה לכבד, לשמור ולשמר.

ליאור שמחה מזכ"ל התנועה הקיבוצית הביע את תמיכתו בהרחבת הקשר והשותפות, שיקבל ביטוי מעשי בישיבות תיאום ושגרת עבודה בין ההנהגות והמחלקות - "לחבר את גלגלי השיניים לפעולה מתואמת" כהגדרתו, להעצמת שיתוף הפעולה והמסר הקיבוצי. "זה ייקח זמן ואולי יהיו תקלות בהתחלה אבל הטנגו הזה חשוב לשתי התנועות ויסייע להעצים את המסר של המרחב הקיבוצי כולו", אמר שמחה.


באנר גיוס תרומות לעוטף עזה עברית

תמונת השבוע: את האביב לא ניתן לפנות

כליל החורש בברעם פורח בוורוד משגע. צילום: יערה ויקסלבאום-שטהל
כליל החורש בברעם פורח בוורוד משגע. צילום: יערה ויקסלבאום-שטהל

קיבוץ ברעם שסמוך לגבול הצפוני עם לבנון הוא בין עשרות היישובים שמפונים מביתם מאז השבעה באוקטובר. אבל גם כשאין מי שיהנה ממנו, הטבע בקיבוץ, ובכל מקום, ממשיך במלוא עוצמתו ופורח כשמגיע האביב. הצלמת המופלאה מברעם יערה ויקסלבאום-שטהל הגיעה לביקור בקיבוצה שממנו היא מפונה כבר חצי שנה, ותפסה את כליל החורש פורח בצבע הוורוד והמשגע שלו.

תודו שמדובר בכליל השלמות.


באנר משקארד

תוכנית זריחה -
תכנית ייעודית וייחודית למסיימי ומסיימות י"ב מפונים מהדרום ומהצפון

בימים אלו עובדים באגף החינוך של התנועה הקיבוצית על הקמת מסלול חדש למסיימי י"ב מהמועצות האזוריות המפונות בצפון ובדרום, אשר לא מצאו את מקומם באחד ממסלולי ההתנדבות הקיימים (שנות שירות ומכינות קד"צ)
Photo by Jonathan Petersson: https://www.pexels.com/photo/sunray
Photo by Jonathan Petersson: https://www.pexels.com/photo/sunray

המסלול יפעל במתכונת חצי שנתית של מכינת אופק, בשיתוף עם עמותת "דרכים", ומטרתו לאפשר לנוער המפונה פרק זמן נוסף בין סיום י"ב לבין הגיוס לצבא, לטובת תהליכים אישיים וקבוצתיים ולביצוע משימות התנדבות משמעותיות.

דבי ברא"ס, ראשת אגף חינוך בתנועה הקיבוצית, אומרת כי "פעילי ופעילות האגף קשובים מאז השבעה באוקטובר לקולות העולים מהשטח וערים לצרכים הייחודיים של הי"בתניקים מהמועצות המפונות, ולכן אנו יוזמים את המענה המתאים להם בעת הזו. אם מסלול זה יכול להיות רלוונטי עבורכם ועבורכן או שאתם מכירים מישהו או מישהי כאלו - אנא השאירו פרטים בטופס ההרשמה הראשוני למתעניינים/ות ואנחנו ניצור עמכם.ן קשר". לחצו כאן לטופס ההרשמה

בשבוע שעבר התקיים מפגש חשיפה ראשון למתעניינים, וביום ראשון הקרוב, 14.4, יתקיים מפגש חשיפה שני. קישור לזום יישלח לאלו שימלאו את פרטיהם בטופס ההרשמה. ביום חמישי הבא, ה-18/4, יתקיים מפגש התנעה למעוניינים, בין השעות 11:00-16:00 (מיקום יימסר בהמשך) - לחצו כאן להרשמה למפגש
לפרטים נוספים – שקד ורסנו: 050-9269192


באנר ביטוח חקלאי

הצטרפו לחיבוק ארוך טווח
לקיבוצים המפונים

יוזמת "קיבוץ מחבק קיבוץ" של התנועה הקיבוצית מבקשת להקים אשכולות של קיבוצים שיתגייסו לטווח ארוך בשביל לתמוך ולסייע בצורה מאורגנת ומסודרת לאחד מקיבוצי הנגב המערבי והצפון המפונים. אנו זקוקים לקיבוצים נוספים שיתנדבו לקחת חלק במיזם
קיבוץ מחבק קיבוץ

קיבוצי הנגב המערבי עברו אסון מטלטל במהלך השבת השחורה בשבעה באוקטובר, שעם השלכותיו הם מתמודדים מאז, ועוד יידרשו לתהליך ארוך של שיקום. קיבוצי הצפון פונו מבתיהם ומפוזרים בכל רחבי הארץ, מבלי שיש עדיין אופק לחזרתם או לשיקומם הפיזי של אלו שניזוקו. מאז תחילת המלחמה רואים כולם את הסולידריות הקיבוצית במיטבה וכלל קיבוצי התנועה מבקשים לסייע ולתמוך, גם לטווח הארוך.

התנועה הקיבוצית קוראת לקיבוציה לסייע לקיבוצים בכל הרבדים המשקיים והחברתיים בצורה מסודרת ומאורגנת שתהיה לתועלת הקיבוץ המחובק. המטרה היא ליצור אשכולות של קיבוצים שיתמכו בקיבוץ אחד לטווח ארוך. בכל אשכול יהיה קיבוץ מחבק מוביל וקיבוצים תומכים. צוות היגוי שמורכב מנציגי כל הקיבוצים באשכול ייפגש לעתים קרובות עם נציגי הקיבוץ המחובק, ישמעו מהם על צרכיו ויחליטו מי לוקח איזו משימה. לכל אשכול יהיה נציגה או נציגה מטעם התנועה הקיבוצית לליווי, תכלול ותיאום.

שלומית צימרינג שמרכזת את המיזם מטעם התנועה אומרת כי הסיוע יכול לכלול למשל סיוע בהקמה ובציוד של ההתיישבות הזמנית, סיוע לאורך זמן בעבודה בחקלאות ובמפעלים (שליחת צוותים שיתגברו את המשק הקיבוצי הנטוש בתורנות), סיוע במציאת מקומות עבודה חלופיים לחברי וחברות הקיבוץ, ענף חקלאי של הקיבוץ המחבק יאמץ ענף חקלאי של הקיבוץ המחובק, הפקת אירוע תרבות, אירוח נוער הקיבוץ המחובק, משפחה מאמצת משפחה, ליווי משפחות מהקיבוץ שמפוזרות ברחבי הארץ ועוד. כל המענים יהיו אך ורק בהתאם לצורך של הקיבוץ המחובק.  


באנר גיוס תרומות לעוטף עזה אנגלית

מתרחבת היוזמה: קיבוצים נוספים הצטרפו לשיקום הנוי בקיבוצים המפונים

חברי בית השיטה היו החלוצים להירתם לטובת טיפול בגינות הפרטיות ובנוי בקיבוץ כפר עזה המפונה, וכעת מתרחבת היוזמה החברית לעוד קיבוצים שנרתמו ולקחו על עצמם את משימת שיקום הנוי בקיבוצים מפונים נוספים מהעוטף וגבול הצפון. התנועה הקיבוצית מזמינה קיבוצים נוספים להצטרף ליוזמת הערבות ההדדית
המתנדבים לשיקום הנוי. חברות אמת
המתנדבים לשיקום הנוי. חברות אמת

היוזמה, שזכתה לשם "החיטה צומחת שוב", החלה בחודש פברואר בהובלת ניצן סלע ועידו פרבר מבית השיטה, שמאז מבצע 'צוק איתן' יזמו ערבי שירה משותפים בין הקיבוצים והפעם החליטו שיחד עם צוות מעורב של 10 גברים ונשים הם יקחו על עצמם מדי שבוע את מלאכת הטיפול בנוי ובגינות בכפר עזה, שנותרו ללא מישהו שיטפח אותם. מאז ועד היום, התנדבו כבר עשרות רבות של חברים וחברות מבית השיטה, ואף מעוג מקומות שונים בארץ, מכל המגזרים ומכל הגילים. מודל העבודה מתנהל כך שהמתנדבים נרשמים מראש לימים שבהם יוכלו להצטרף לעבודה. עידו פרבר סיפר השבוע כי "כפר עזה כבר נראה טוב יותר, נקי יותר ומסודר יותר, גם הגינות הציבוריות וגם הפרטיות. הכול בשביל להקל ולקדם את חזרת החיים לכפר עזה". 

לפני כשבועיים נענו בתנועה הקיבוצית לפנייתו של ניצן סלע ולצורך שזוהה בשטח והחליטו להרחיב את המיזם המרגש לקיבוצים נוספים בנגב המערבי ובגבול הצפון שפונו מבתיהם, וזאת במסגרת יוזמת "קיבוץ מחבק קיבוץ". רותם שניצקי, מנהלת רשת הצעירים בתנועה הקיבוצית מספרת כי בשבוע האחרון נוצרו חיבורים חדשים ומשמחים, כמו בין רמת השופט שכבר באו לסייע לשיקום הנוי של סאסא, מעגן מיכאל שנרתמו לניר עוז ובארי, ובימים הבאים יחלו פעילויות שיקום נוי גם בקיבוצים מגן, חולית וגברעם. "למרות שעוד נכונו אתגרים רבים בתחום השיקום היישובי, ניכר כי רוח ההתנדבות רק מתעצמת אנו מזמינים קיבוצים נוספים להצטרף אלינו בפעילויות כאלו ואחרות בתחום ההתנדבותי", אמרה שיר גורן מנהלת מחלקת מעורבות בחברה בתנועה הקיבוצית.

כדי להצטרף ליוזמה המתרחבת - במסגרת שבועית או יומית, כקבוצה של ותיקים או צעירים, לטובת קיבוצי הנגב המערבי והצפון: לחצו כאן. ניתן גם לפנות בשאלות או הצעות אל רותם שניצקי (050-4233584) ושיר גורן (053-4440534) מאגף צעירים ומעורבות בחברה של התנועה הקיבוצית.


פייסבוק התנועה

נדחתה תוכנית מתאר מחוזית
שאיימה על קיבוץ אשבל

התוכנית להכפלת שטחי העיר סח'נין הקימה עליה התנגדות עזה של קיבוץ אשבל השכן, התנועה הקיבוצית, ושורת חברי כנסת ותנועות. בתום דיון שהתקיים ביום שלישי בוועדת המשנה לענייני תכנון עקרוניים (ולתנ"ע) במינהל התכנון, הוחלט להיענות לבקשות המנומקות של המתנגדים ולהקפיא את התכנית
קיבוץ אשבל במבט מלמעלה
קיבוץ אשבל במבט מלמעלה. חיי שכנות טובים

בבסיס תכנית מתאר מחוזית (תמ"מ) בקעת סח'נין תוכננה הרחבה משמעותית, הנדרשת על מנת לספק את אוכלוסיית העיר הגדלה. באשבל מציינים אמנם קשרי שכנות טובים, קיומו של מרכז לקיום משותף, בית ספר דו לשוני באשבל וכי להם אין ספק שסח'נין צריכה להתפתח, אלא שהתכנית המוצעת היא דרקונית, ענקית ומכפילה את שטחה של העיר עד כדי כך שהקיבוץ הולך להיות מוקף מכל צדדיו בשכונות העיר ולהפוך למעין "מובלעת" שלה, וזה דבר שאין בו שום היגיון.

במכתב דחוף לקראת הדיון בולתנ"ע פירטו מזכ"ל התנועה ליאור שמחה ומנהל המחלקה המשפטית עו"ד ד"ר מיכי דרורי שורת נימוקים להתנגדות התנועה לתכנית המוצעת. הנימוקים שפורטו במכתב הם, בין היתר, חשש של 'היבלעות' הקיבוץ בתוך שטח הפיתוח העירוני של העיר סח'נין, תכנון התוכנית על חשבון שטחים בעלי רגישות סביבתית גבוהה. זאת ועוד, בתוכנית לא ניתנה כל התייחסות להשלכות התוכנית על קיבוץ אשבל, לרבות בהיבטים ביטחוניים, וככלל מדובר בתוכנית פוגענית אשר המתעלמת לחלוטין מקיומו, צרכיו ותרומתו של הקיבוץ.

בתום הדיון הוחלט כאמור לדחות את התוכנית, שאולי תעבור התאמות ותיקונים הנדרשים כדי שתכיל צרכי כל הצדדים המעורבים. 


באנר גיוס תרומות לעוטף עזה עברית

חידוש הסכמי שכירות לקרקע חקלאית
לזמן קצר

כמידי שנה במועד זה, פנתה רמ"י לציבור החקלאים המשתמשים בקרקע חקלאית זמנית להגיש בקשה לחידוש ההסכמים. קיבוץ אשר מועד סיום הסכמי השכירות שלו בקרקע זמנית הינו 31.8.24 או 31.12.4 מתבקש להגיש בקשה לחידוש ההסכמים וזאת לא יאוחר מיום 15.5.24
לוגו אגף כלכלה

את הבקשה יש להגיש לצוות עסקות חקלאיות במרחב הרלוונטי של הקרקע המבוקשת. ניתן להוריד טופס בקשה להרשאה לשימוש בקרקע חקלאית לזמן קצר באתר האינטרנט של רמ"י, בקישור הבא: לחצו כאן. על הקיבוץ המבקש, להקפיד למלא את כל הפרטים הנדרשים בטופס, ואת הבקשה יש להגיש למרחב הרלוונטי ולהקפיד לקבל אישור כי הבקשה נתקבלה.

קיבוץ המבקש לשכור לראשונה חטיבת קרקע חקלאית זמנית, עליו לאתר את חטיבת הקרקע המבוקשת וכן להגיש את בקשתו בטופס הנ"ל ולמלא בו את כל הפרטים הנדרשים. יש להקפיד על הגשה מדויקת, מלאה ובמועד.

ככל שקיים חשש לאי חידוש החוזה, מומלץ לשלוח לאגף כלכלה (economy@tkz.co.il) את הבקשה לחידוש בתוספת אישור "נתקבל". למען הסדר הטוב נזכיר כי אנו גם מציעים לקיבוצים לבחון ולפעול לחתימה על חוזים לעיבוד יעיל ארוך טווח, במקרים המתאימים, במקום על שכירות לזמן קצר.

מחלקת קרקעות, אגף כלכלה והמחלקה המשפטית בתנועה הקיבוצית עומדים, כרגיל, לרשותכם בכל סיוע, שאלה או התייעצות.


באנר גיוס תרומות לעוטף עזה אנגלית

דרוש/ה: גייס/ת משאבים למרכז הלוגיסטי התנועתי למען קהילות המפונים ונפגעי המלחמה

המרכז הלוגיסטי לנפגעי מלחמת חרבות ברזל של התנועה הקיבוצית הוקם מיד לאחר השבעה באוקטובר ומיועד למתן מענה בציוד לקהילות מפונים ברחבי הארץ ומכלל החברה הישראלית. מאז הקמתו סיפק המרלו"ג עשרות אלפי פריטים ומוצרים שונים. המרכז נמצא במגמת התפתחות וגדילה מתמדת ועל כן תלוי בתרומות - בעיקר של ציוד - ובאיתור מקורות מימון מגוונים מהארץ ומחו"ל
המרכז הלוגיסטי. מספק מוצרים לפי בקשות מהקהילות
המרכז הלוגיסטי. מספק מוצרים לפי בקשות מהקהילות

דרישות התפקיד:

  • ניסיון מוכח בגיוס משאבים של שלוש שנים לפחות.
  • השכלה אקדמית - יתרון.
  • ניסיון בכתיבת הצעות ודוחות לתורמים.
  • יכולת ניסוח וביטוי גבוהה בעברית - בכתב ובעל פה.
  • שליטה באנגלית ברמת שפת אם. שפות נוספות - יתרון.
  • עמידה בלוחות זמנים, תפקוד בסביבה דינמית וניהול משימות במקביל.
  • יכולת עבודה עצמאית, גילוי יוזמה ויכולת להביא את הרעיונות לפעולה באופן מלא.
  • יחסי אנוש מצויינים ותקשורת בינאישית טובה, יכולת עבודה בצוות וראייה מערכתית.
  • גמישות מחשבתית, יצירתיות, סקרנות ויכולת למידה עצמית.

היקף המשרה: 50%

הרואה עצמו/ה מתאימ/ה לתפקיד מוזמנ/ת להציע את מועמדותו/ה ולשלוח קורות חיים לשיר גורן, בדוא"ל: shir@tkz.co.il


 
 
 
 
יש לכם סיפור מעניין? רוצים לספר על המתרחש בקיבוצכם? להתלונן? לייעץ? לשבח?! כתבו לנו.
 
2ab06947-5784-40e5-b5f5-5e70f4a846db.jpg
 
 
 
Copyright © 2024 התנועה הקיבוצית, כל הזכויות שמורות 
 
 
הכתובת שלנו היא:
התנועה הקיבוצית
מתחם העסקים Greenwork, בניין E, קומה 1
קיבוץ יקום 6097200
ישראל

תגובות

נתונים על התנועה הקיבוצית
יונתן אלתר
כמסביר תדיר את התנועה הקיבוצית לתיירים וישראלים אני מעוניין לקבל את דבריו של עו"ד מכי דרורי במפגש בלהב
על פריסת הקיבוצים, נתונים על החקלאות והכלכלה הקיבוצית הנובעת מתוך החקלואת וכן את מבנה התעשייה הקיבוצית ואת היקף התוצרת וההכנסות שהיא מניבה
תודה על שיתוף הםעולה
יונתן
אתם לא זקוקים לתגובות.
חיים כהן בינות
אתם לא זקוקים לתגובות. אתם הרי לא מפרסמים אותם. אז מי יקרא אותם ? אלה שישליכו אותם לפח ?
תחשפו את האתר גם לביקורת, אולי כך תחושו את יחס הציבור....

הוספת תגובה חדשה