דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

בייניש נגד חוק הביקורת החדש: "חשה דאגה להמשך קיומם של ערכי היסוד הדמוקרטיים בישראל"

בייניש
נשיאת בית המשפט העליון לשעבר, דורית בייניש, בכנס הנהגות הקיבוצים, היום

 

נשיאת בית המשפט העליון לשעבר, השופטת בדימוס דורית בייניש דיברה היום בכנס ההנהגות של התנועה הקיבוצית והתייחסה למספר סוגיות בוערות ואקטואליות ובראשן המתקפה על בית המשפט העליון ואיתן הצעות החוק המבקשות לעקר את סמכותה של מערכת המשפט- בתי המשפט, היועצים המשפטיים ומבקר המדינה.

בייניש אמרה: "אני באה מעולם המשפט ולו הקדשתי עשרות שנים, אני מבקשת לשתף אתכם בדאגה שאני חשה בימים אלה, להמשך קיומם של ערכי היסוד הדמוקרטיים בישראל. אנחנו בעידן שבו על סדר היום הציבורי מצויות הצעות חוק ותהליכים שיש בהם כדי לערער על ערכי היסוד שעליהם מושתתת התפיסה הבסיסית שלנו. המגמה הבולטת ביותר היום היא הכרסום במוסדות המשפטיים, וזוהי מגמה שבה אני רואה סיכון, סיכון גדול. המשמעות שלה היא פגיעה במעטפת שמיועדת להגן על שיטת המשטר, על זכויות האדם, להשאיר כח בלתי מבוקר בידי המוסדות, אמנם הנבחרים, הממשלה והכנסת".

לגבי הצעות החוק היא הוסיפה: "חלק מההצעות נראה שהן ממש על רקע קונקרטי, וכמובן שיש הכחשה על זה, ואני לא רוצה להיכנס לזה, אבל כך, יש פתאום הצעה לא לחקור ראש ממשלה מכהן בתקופת כהונתו, הצעה שהמשטרה תסיים חקירות בלי להעביר המלצות לתביעה, וחשוב שתדעו שהמשטרה כבר מזמן לא מעבירה המלצות. המשטרה מסכמת את עבודת החקירה שלה ובאמצעות הכלי הזה אח"כ ממשיכים בפרקליטות לנתח את חומר החקירה ולהבין אותו. אם תתקבל הצעה כזו היא תכביד מאד על עבודת הפרקליטות ועל היכולת תוך זמן סביר ללמוד ולבסס חומרים, זוהי פגיעה קשה מאד בפרקליטות. כעת, אנו מתבשרים גם על הצעת חוק חדשה הנוגעת למבקר המדינה שמבקשת להגביל ולצמצם את היכולת והסמכות של מבקר המדינה לתת ביקורת. זו כבר שנים המגמה כלפי מוסדות הביקורת - קפד ראשו. זו בפירוש ההצעה".

בייניש התייחסה גם להתקפות הישירות על השופטים במערכת המשפט ועל הטענה כי זוהי מערכת סגורה רק ליודעי חן ולאנשים מאסכולה מסוימת: "הרכב בית המשפט הוא מאד מגוון השופטים בעלי רקעים, עמדות ודעות שונות אבל זה לא מפריע להמשיך באגדה האורבנית ובמנטרה "שכולם אותו דבר", מנטרה שנועדה להכפיש את בית המשפט ואין לה קשר לתמונת המצב הקיימת במציאות. אנחנו שומעים היום הרבה מאד על הצורך שמבטאת שרת המשפטים, למנות שופטים שמרנים, לא אקטיביסטיים, אבל התפיסה שבית המשפט שלנו הוא כזה או אחר, היא תפיסה פשטנית ולא מבינה את עומק המורכבות והעדינות של מערכת המשפט כולה".
בייניש המשיכה: "אין מה לעשות, אנחנו נמצאים בעידן של פייק ניוז, וכך אפשר לספר הכל על נושאי התפקידים, על מערכת המשפט, בהנחה ששום דבר לא נבדק והכל מתקבל".

בייניש סיכמה את דבריה ואמרה: "אני מקווה שרוח העוועים שכל יום מביאה הצעה חדשה– תיעלם. המאבק על מדינת ישראל כיהודית ודמוקרטית צריך להיות נחלת הציבור כולו, ציבור שמשום מה קולו נדם. זוהי החובה של כולנו ועלינו לעשות הכל כדי לשנותה, ולא להשאיר זאת נחלתם של מספר עיתונאים בלבד".

הוספת תגובה חדשה