דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

"שנת השירות היא אפוד המגן של החברה הישראלית"

כנס סיום שנת השירות התקיים השבוע. נציג משרד הבטחון: "החברה הישראלית עדיין הטרוגנית שיש בה שונה יותר מאשר משותף, ומפעל שנת השירות הוא המחולל החברתי-חינוכי היפה בחברה הישראלית".
מזכ"ל התנועה: "המסע שלכם רק מתחיל – החברה בישראל היא לא מארג שאפשר לטפל בו בשנה אחת והציפיות שלנו מכם מרחיקות לכת".
"שנת השירות היא אפוד המגן של החברה הישראלית"

השינשינים נהנו מיום כיף בבריכת השחייה במתחם 'חמי געש', ארוחת צהרים "על האש" ופגשו את נציגי ניידת השירות של יחידת  'מיטב' שענו לשאלותיהם והעבירו פניות לטיפול. בשנת תשע"ט הפעילה התנועה הקיבוצית כ-1000 מתנדבי ומתנדבות שנת שירות  בכ-100 מסגרות שונות בכל רחבי הארץ. תחומי הפעילות העיקריים הם עבודה חינוכית בכפרי הנוער ובפנימיות, ליווי וסיוע לאנשים בעלי צרכים מיוחדים, הדרכה בגופים הירוקים וחיזוק ההתיישבות הקיבוצית בפריפריה. הקומונות בעוטף עזה תפקדו למופת על אף שחוו מתיחות, וטרור עפיפונים ובלונים לאורך השנה, וביתר שאת במטח הטילים האינטנסיבי שספגו בסבב הלחימה האחרון שהסתיים בתחילת מאי.

התנועה הקיבוצית רואה ביציאה לשנת שירות ערך חברתי וחינוכי חשוב. שנת השירות מהווה הזדמנות עבור בוגרי י"ב מהקיבוצים ומהמרחב ההתיישבותי לצאת מביתם, מסביבתם המוגנת והתומכת, לטובת מפגש עם  אוכלוסיות רבות ומגוונות. במפגש זה ניתנת להם ההזדמנות להפוך מחניכים למחנכים, ממושפעים למשפיעים, תוך עשייה מתמדת בתרומה  ושיפור פני החברה הישראלית.

מפעל שנת השירות לא יכול היה לפעול ללא הצוות המסור שפועל למענו בתנועה הקיבוצית, ובראשם מנהל המחלקה לירז ברנד, רז ברוד, גלי גרוס, נועה שנער, עופר רימון ורויטל נאמן. הצוות זכה לתשואות עצומות ממתנדבי ומתנדבות שנת השירות.

את הכנס הנחה עופר רימון ממחלקת שנת השירות של התנועה, שפתח ואמר לשינישינים: "אנחנו פה כדי להודות לכם על שנה משמעותית שבמסגרתה התנדבתם ונתתם מעצמכם ומזמנכם למען הקהילה ולמען החברה בישראל. אנו בטוחים כי עברתם שנה משמעותית שנה בה חוויתם התמודדויות חדשות ומאתגרות, למדתם חיים בקבוצה תוך התחשבות האחד בשנייה. אין לנו ספק שעבודתכם השנה נשאה פירות שאותם גם המסגרות וגם אתם תקצרו לעוד שנים רבות. אנחנו גאים בכם מאוד, ובזכותכם גם לנו העבודה הופכת להיות משמעותית ומקור לגאווה."

ראשון הדוברים היה מזכ"ל התנועה, ניר מאיר, שבירך את הנוכחים ואמר להם: "כל שנה התמונה יותר מרגשת ומפעימה. כל שנה אני מקנא יותר.  אני רוצה להודות לכם בשמי ובשם חברי הקיבוצים על פעולתכם רמת המשמעות בשמנו ברחבי החברה הישראלית, בשלל תחומים. אני רוצה להודות לכם גם בשם החברה הישראלית. המטרות שלכם בשנה הזו היו השפעה, עזרה, סיוע ושיפור החברה הישראלית המורכבת. עשיתם אותן על הצד הטוב ביותר. אתם יחידה מובחרת, על כל כיסא של כל אחד ואחת שיושבים כאן התחרו ארבעה אנשים. המסע שלכם למען החברה הישראלית לא הסתיים, הוא רק מתחיל – החברה בישראל היא לא מארג שאפשר לטפל בו בשנה אחת, והציפיות שלנו מכם מרחיקות לכת.

אתם ערב גיוסכם לצה"ל וזו באמת המערכת בה נרקמת החברה - אנחנו בטוחים שבכל מקום בו תהיו בשירות משמעותי, תביאו את הערכים שלפיהם פעלתם השנה."

אחריו נשאה דברים, ראשת אגף החינוך דבי ברא"ס: "לפני כחודש עמדתי מול כ-800 י"אלפים נרגשים ומבולבלים בירידי שנת השירות. 800 י"אלפים שנמצאים ממש בתחילת מסע אישי מרגש ומלחיץ. שיש בו גילויים אישיים, הפתעות, אכזבות, בחינה אישית והרבה בחירות שצריך לעשות עם עצמם, בשיחה עם חברים, מדריך הנעורים או המשפחה. ההמלצה שלי אליהם הייתה להסתכל פנימה, להיות נאמנים לעצמם ולוותר על ההליכה אחרי החבר'ה. כנס י"א וירידי שנת השירות הם נקודת הזינוק לתהליך, והפרוזדור לשנתיים מיוחדות שכללו מיונים, התלבטויות ובחירה ולאחריהן שנה משמעותית ומיוחדת. זו, שברגע הזה אתם ממש בשלבי הסיכום שלה. במהלך השנה זכיתם בהיכרות עם הדומים לכם ועם כאלה שלא פגשתם כמותם מעולם.

זכיתם לגלות בכם כוחות ויכולות לצד גילויים מפתיעים, שמה שחשבתם בעצם הוא לא. נדרשתם לבחירות אישיות לצד התחשבות בקבוצה, בקומונה, בכללי המקום. מאחלת ומאחלים (כל צוות אגף חינוך) שתשכילו לקחת את שנת המתנה הזו שהענקתם לעצמכם!"

חגי הרצל, ראש תחום שנת שירות וסמינרים באגף הביטחוני-חברתי במשרד הביטחון: "אנחנו במשרד הביטחון מאמינים כי רוחה של מדינה היא לא רק כוחה הצבאי, אלא גם ובעיקר בסולידריות ואחריות החברתית. החברה הישראלית היא עדיין הטרוגנית, שהשונה בה רב יותר מאשר המשותף, ומפעל שנת השירות הוא המחולל החברתי-חינוכי היפה בחברה הישראלית. שנת השירות היא אפוד המגן של החברה הישראלית, ואתם קיבלתם את ארגז הכלים הכי טוב בחיים. אנחנו מצפים שתהיו במקומות הכי קשים - לכו לפיקוד ולקצונה, כי הוכחתם שאתם יודעים להתמודד עם קושי".

בשם מסיימי שנת השרות בירכה הראל עדיקא מקומונה כרם שלום המשותפת לתנועה הקיבוצית ולתנועת "החלוץ". הראל סיפרה כי מבחינתה, היציאה לשנת שירות הייתה ברורה לחלוטין וחלק ממסלול החיים השגרתי והצפוי של הקיבוצניקית המצויה. למרות זאת, שום דבר בשנת השירות שלה לא היה צפוי ומובן מאליו: "אני עושה את שנת השירות שלי בקיבוץ כרם שלום - קיבוץ קטן, צמוד גדר, הנמצא במשולש הגבולות כאשר צדו האחד נושק לעזה, צדו האחר נושק למצרים והוא מתפאר בתואר היישוב המערבי בישראל. כרם שלום יצר עבורי מעין מיקרוקוסמוס של החברה הישראלית. מלבד המיקום הפריפריאלי והמציאות הביטחונית הקשה איתה מתמודדים תושבי העוטף, כרם שלום פתח השנה את שעריו לקליטת אוכלוסייה דתית וכך הפך להיות קיבוץ מעורב. החלטה זו יצרה מציאות חדשה לגמרי בקיבוץ ובתור שינשינים לימדה אותנו כיצד קהילה עוברת תהליך של קבלה, שינוי, שיתוף, התפשרות והכרות השונה והאחר.

כאשר אני חושבת על שנת השירות אני חושבת על המעגלים השונים שלקחתי חלק בהם. המעגל האישי שלי, המעגל של הקומונה איתה אני חיה, המעגל של הקהילה שבה לקחתי חלק במהלך השנה ואפילו המעגל של החברה הישראלית. למדתי להיות אקטיבית בכל אחד ואחד מהמעגלים השונים בחיי. למדתי להיות אכפתית וסובלנית. למדתי כמה חשוב להביע דעה, וללמוד על מחלוקות הקיימות בחברה שלנו.

אני רוצה להודות לכל הלוקחים חלק במסגרת שנת השירות. לצוות שנת השרות, לפעילי התנועה הקיבוצית, למלווי הקומונות ולמדריכי שנת השירות ולכל מי שפועל למען קיום המפעל החשוב הזה. אני מאחלת לכולנו שגם עכשיו, אחרי ששנת השירות שלנו תסתיים, נצליח להיות צעירים משפיעים בכל מסגרת בה ניקח חלק, בין אם בצבא או יותר מאוחר בחיינו האזרחיים כאנשים בוגרים."

ראש ענף גיוס ושיבוץ בזרוע היבשה, סגן אלוף סיון אילן דדוש: "זרוע היבשה רואה אתכם כחוד החנית - דור המפקדים – הממים , המגדים הבא.  זה לא משנה איפה תהיו במעלה הדרך, בכל מקום שתגיעו אתם תחליטו אם תהיו משמעותיים או לא."

עפרי רביב, ראש אגף צעירים ומעורבות בחברה: "אנחנו נמצאים באירוע סמלי של העברת מקל, מאגף חינוך בתנועה לאגף צעירים ומעורבות בחברה. מבחינתנו, אתם חלק מאיתנו בין אם גדלתם בקיבוץ או בכל מקום אחר. החל מרגע זה, אנו מזמינים אתכם להשתמש בכל שרותי אגף הצעירים. אנו בתנועה הקיבוצית מבטיחים להמשיך וללוות אתכם גם בשירותכם הצבאי, אם בטיפול בצרכי הפרט ואם בעידוד ובסיוע למשרתי הקבע. כולכם צריכים מעתה להכיר את נוקי ומוריה ממחלקת הבטחון בתנועה הקיבוצית. דלתנו תמיד פתוחה בפניכם, תדאגו להשתמש בה וזכרו את עצמכם בשנת השירות, ועד כמה מפגש עם חייל או קצין יכול להיות משמעותי, מרגיע ומעצים.

אין עוצמות כמו עוצמות הנעורים ולכן הקמנו את רשת הצעירים שם תוכלו לקבל מידע ויכולות לצד שירותים והטבות בדמות מועדון צעירים מותאמים לצרכים שלכם בכל שלב משלבי החיים עד גיל 40."

בסיום הטקס הוקרן קליפ המסכם את שנת השירות ואחריו שוחחה מג"דית מחיל האיסוף הקרבי עם הבנות המשובצות לתפקיד, ורס"ן יהלי דיבר על האתגרים, האפשרויות ועל מסלול המפקדים בחיל השריון.

הוספת תגובה חדשה