דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

קליטה במהלך הקורונה - איך לנצל את התקופה לחיזוק תחושת השייכות לקהילה ולקיבוץ

תהליכי קליטה והצטרפות לבית הקיבוצי כרוכים בהשתלבות בשגרת החיים, היכרות עם השפה הקהילתית ומנהגי המקום. בימים אלו, בהם ה"יחד" מקבל פרשנות שונה ומותאמת לשגרת חירום, במחשבה וידיעה שלאחר החירום תשוב השגרה – יש לתת את הדעת על משפחות ויחידים שהגיעו לא מכבר לקיבוץ וחשוב לזכור שתהליך הקליטה שלהם בקהילה לא נפסק והעת הזו יכולה להוות הזדמנות להעצמתו ולחיזוק תחושת השייכות לקהילה ולקיבוץ
קליטה בקיבוץ. אילוסטרציה, למצולמים אין קשר לתוכן הכתבה. צילום: ליאור יעקבי
אילוסטרציה, למצולמים אין קשר לתוכן הכתבה. צילום: ליאור יעקבי

חשוב שצוות המתנדבים יעבוד בתיאום עם ועדת קליטה במיפוי וליווי המשפחות הנקלטות (כדאי להיעזר גם במערכת החינוך לצורך כך), על מנת לייצר רצף בין השגרה למצב המיוחד הנוכחי. המטרה המרכזית היא לייצר מעטפת תומכת למשפחות חדשות, לוודא שהן מחוברות לתקשורת הפנימית, שהצרכים שלהן מקבלים מענה ושהיכולות שלהן באות לכדי ביטוי (ממש כפי שנעשה עבור כלל הקהילה, אך עם תשומת לב מיוחדת לכך שמשפחות אלה עדיין פחות מכירות ומחוברות).

הזדמנויות לחיבורים יזומים:

  • משפחה מאמצת – בקיבוצים רבים יש לנקלטים משפחה מאמצת כדבר שבשגרה. באלה שלא, כדאי לחבר לכל משפחה משפחה מאמצת ולהבנות שגרת קשר מתמשך – לבדוק האם הם מסתדרים? האם מכירים את התנהלות צח"י בקיבוץ? האם מכירים את ממלאי התפקידים?
  • שכנים-שכנים – עודדו את השכנים ליצור קשר מדי כמה ימים ולבדוק מה נשמע.
  • תקשורת פנים – ודאו שהנקלטים מחוברים לאמצעי המידע ומקבלים את כל העדכונים הנשלחים.
  • שילוב הנקלטים במשימות הקהילתיות – כמו בשגרה, כך גם עכשיו, עשייה מקרבת ומחברת - פעילויות ברשת, עזרה לוותיקים, שילוב בצוות צח"י, חגים ומסורות.
  • היכרות עם תחומי תוכן שהמשפחה או מי מבני הבית יכולים להכיר לקהילה כולה ועל ידי כך ליצור הזדמנויות לחיבור ועשייה משותפת – מעשיר את ה"יחד" הקהילתי.
  • הכר את המשפחה – אם פועל אצלכם עכשיו עלון קהילתי יומי / אתר אינטרנט, אפר לנצל אותו לפרסום ראיונות היכרות עם המשפחות החדשות.

לא תמיד צריך ללכת על הדבר הכי גדול, גם מעשה קטן בשביל האחר שווה המון!

הוספת תגובה חדשה