דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

פרס הנשר הבינלאומי על שם יאן קרסקי ליום השואה 2018 יוענק לבית לוחמי הגטאות

בין מקבלי העבר של הפרס היוקרתי: אלי ויזל, שמעון פרס, מוזיאון השואה בוושינגטון ועוד
בית לוחמי הגטאות. צילום באדיבות בית לוחמי הגטאות

עמותת יאן קרסקי מניו יורק הכריזה שפרס הנשר הבינלאומי על שירות לאנושות יוענק ביום השואה 2018 למוזיאון הישראלי בית לוחמי הגטאות, לצד הגנרל

יאן קרסקי
יאן קרסקי, צילום באדיבות עמותת יאן קרסקי

הפולני המנוח ולדיסלב אנדרס. העמותה והפרס קרויים על שמו של לוחם המחתרות הפולני שבזמן אמת חשף בפני בעלות הברית במערב את זוועות השואה, ובסיום המלחמה גלה מארצו עד תום עידן הקומוניזם, שלאחריו זכה להכרה וכבוד במולדתו. קרסקי ייסד סמוך למותו בשנת 2000 את הפרס הנחשב, אותו קיבלו בין היתר במהלך השנים דמויות וגופים משפיעים כגון נשיא המדינה וראש הממשלה לשעבר שמעון פרס, חתן פרס נובל לשלום אלי ויזל, מוזיאון השואה בוושינגטון ועוד.

ועדת הפרס, שמונה בין היתר את נשיא פולין לשעבר אלכסנדר קוושנייבסקי, נימקה את החלטתה בכך שבית לוחמי הגטאות, שנפתח בשנת 1950 כמוזיאון השואה הראשון בעולם ושקרסקי ביקר בו בימי חייו, הוקם במקור על ידי חברי הקיבוץ, ביניהם אנשי מרד גטו ורשה שמציין כעת 75 שנים, ניצולים ממחנות הריכוז ודמויות נערצות מתנועות המרד היהודי כגון בני הזוג אנטק צוקרמן וצביה צוקרמן (לובטקין), ומשמש כיום כמרכז מודרני בינלאומי הקולט אלפי מבקרים מכל העולם, שמשתתפים בתכניותיו החינוכיות המגוונות להכרת ולחקר השואה.

לדברי ד"ר ענת ליבנה, מנכ"לית ואוצרת ראשית של בית לוחמי הגטאות: "בשם המוזיאון אני גאה על קבלת הפרס המכובד על שמו של יאן קרסקי, הפולני שסיכן עצמו פעמים רבות בניסיון לגייס את העולם החופשי ומנהיגיו כדי לעצור את רצח היהודים בשואה.

הפרס ניתן במלאת 75 שנה למרד גטו ורשה, וכאות כבוד לשורדי השואה שהקימו את הקיבוץ והמוזיאון ובראשם אנטק צוקרמן וצביה לובטקין, ממנהיגי המרד שהפך לסמל למאבק הרואי על כבוד האדם.

עבורנו, קרסקי, חסיד אומות העולם, הוא סמל ומופת ללוחם חירות והומניסט שדרכו מהדהדת בחזונו של בית לוחמי הגטאות לחינוך לאחריות אישית, סולידריות ואהבת אדם בעקבות השואה. מעניקי הפרס ראו לנכון לציין את פועלו החינוכי הנרחב של בית לוחמי הגטאות כיום ואת המוזיאון העדכני והמחודש".

הוספת תגובה חדשה