דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

נגיף הקורונה המתפשט לא פוסח גם על הקיבוצים וההתיישבות העובדת

ישיבת מועצת התנועה הקיבוצית שהייתה אמורה להתקיים ביום חמישי, 5.3.2020 נדחתה. אגפי החינוך וחברה וקהילה יוציאו במשותף מסמך המלצות לקהילות ומערכות החינוך בקיבוצים כיצד להתמודד עם התפשטות הנגיף. עדי רמות ממחלקת הבריאות של התנועה הקבוצית: "אסור להקל ראש ולזלזל בהוראות משרד הבריאות, ולא פחות חשוב מכך – קיבוצניקים וקיבוצניקיות שחובת הבידוד חלה עליהם מתבקשים, כמו כל אזרח, להודיע למוקד המשרד"
מאת China News Service/中国新闻网, CC BY 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=86272335
מאת China News Service/中国新闻网, CC BY 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=86272335

ביממה האחרונה מנסים אנשי משרד הבריאות למצוא דרכים יצירתיות לעצור את התפשטות נגיף הקורונה בישראל. מתוך הערכה שהמצב ילך ויחמיר, משרד הבריאות השיק את האפליקציה החדשה למעקב אחר חולי הקורונה בישראל שתעשה סדר לאזרחים המודאגים (להורדת האפליקציה למשתמשי אנדרואיד לחצו כאן). משרד הבריאות פרסם שורת הנחיות חדשות מחשש להתפשטות וירוס הקורונה, ובין היתר איסור גורף לקיום כנסים בינלאומיים בישראל, תושבי ישראל השבים מכינוסים בינלאומיים בחו״ל יחויבו בבידוד ביתי של 14 יום, איסור לקיים אירועים המוניים והתקהלויות מעל 5,000 איש, איסור על מי ששב בשבועיים האחרונים מכל יעד בחו"ל להשתתף בהתכנסויות של מעל מאה איש והמלצה לבני 60 ומעלה ולבעלי מחלות רקע כרוניות כגון מחלות לב, סוכרת, יתר לחץ דם, מחלות נשימתיות או דיכוי חיסוני, להימנע מהתקהלויות וממגע עם אנשים ששבו מכל יעד בחו״ל או בעלי תסמינים או אנשים החשודים כחולים. זאת בנוסף לשורה של מדינות בעולם שמי שחזר מביקור בהן מחויב להיכנס לבידוד. 

על פי נתוני משרד הבריאות נמצאים בישראל 15 חולים שנדבקו בנגיף. בין הנדבקים גם עודד ורוחלה עופרים מקיבוץ גבעת השלושה שהיו הישראלים הראשונים על "ספינת הקורונה" מול חופי יפן שהובחנו עם סימני קורונה בגופם. רוחלה החלימה מהקורונה ועודד עדיין מאושפז בביה״ח וצפוי להשתחרר בקרוב. אחד החולים הנוספים הוא גבר בשנות ה-40 לחייו מקיבוץ כברי שעובד בהייטק וחזר מנסיעה עסקית למילאנו. תחילה הוא נבדק אך לא אובחן ונכנס לבידוד ביתי, ולאחר מכן חש שלא בטוב, נבדק שוב ונמצא חיובי. ברביעי נודע כי כל תלמידי בית הספר בקיבוץ גבעת ברנר נדרשים לשהות בבידוד - כ-1,100 תלמידים. זאת כתוצאה מתלמיד כיתה ט' בבית הספר שעבד בחנות "הפיראט האדום" באור יהודה, שבעליה אובחן כחולה לפני כשבועיים. הנער נמצא בבידוד החל מ-29 בפברואר. בקיבוצים לא מעטים קיימים חברים הנאלצים כרגע לשהות בבידוד. מספר עיריות כבר הודיעו על ביטול מסיבות פורים וגם אירועי ספורט וכנסים שונים נדחו או שבוטלו.

בעקבות פניות שהתקבלו בתנועה הקיבוצית, ומתוך אחריות לבריאותם ושלומם של חברי הקיבוצים בכל רחבי הארץ והדיווחים על התפשטות מחלת הקורונה בישראל, ובעיקר לאור החשש להדבקתם של תלמידים והסגל החינוכי בבית הספר בגבעת ברנר, החליטה הנהלת התנועה לדחות את כינוס המועצה הקיבוצית שהייתה אמורה להתקיים ביום חמישי, 05.03.20. כפי שלמדנו מהתקשורת כל תלמידי בית הספר "ברנר" וכן אלפי אוהדי כדורגל הוכנסו לבידוד בית בעקבות ילד שחלה במחלה. לטובת שמירה על בריאות הציבור אל לנו לקחת סיכון מיותר ולו הקל שבקלים. על מועד חדש תצא הודעה בהקדם.

גם בתנועת המושבים החליטו על דחיית כנס הנהגות המושבים, שהיה אמור להיערך בעוד שבוע וחצי, למועד אחר. 

אגפי חינוך וחברה וקהילה הוציאו במשותף מסמך המלצות לקהילות ומערכות החינוך בקיבוצים כיצד להתמודד עם התפשטות הנגיף. בין ההמלצות נכתב "בהכירנו את מבנה הקהילות הקיבוציות שלנו זהו אירוע שנכון לטפל בו באמצעות התשתית הקיימת אצלנו – צוות ייעודי ששותפים בו כל הגורמים הרלוונטיים – מנהל.ת הקהילה, מרפאה, בריאות, חינוך, רווחה, ביטחון, תרבות, דוברות וכו'. צוות צח"י הוא תשתית מתאימה ובהיעדרו אפשר לכנס צוות אד-הוק". לקריאת המסמך לחצו כאן

עדי רמות, ממחלקת הבריאות של התנועה הקיבוצית, לשעבר האחות הראשית של בית החולים "יוספטל" ושל המועצה האזורית חבל אילות אומרת: "אסור להקל ראש ולזלזל בהוראות משרד הבריאות, מה שקורה בימים האחרונים הוכיח כי אנשים שלא עקבו אחרי ההוראות או שאלו לא חלו עליהם בזמן, חשפו אלפים לסכנת הדבקות. משרד הבריאות מפעיל אתר ואפליקציה המתעדכנים כל הזמן עם ההוראות, וחשוב לצמד אליהן ולמלא אחריהן כל הזמן. 
לא פחות חשוב מכך – קיבוצניקים וקיבוצניקיות שחובת הבידוד חלה עליהם מתבקשים, כמו כל אזרח, להודיע למוקד המשרד."

הוספת תגובה חדשה