דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

מתנדבי הקיבוצים, 2019: ארצות המוצא של המתנדבים השתנו, וכיום מגיעים יותר מתנדבים מאסיה

בשנות ה–60 וה–70 הם הגיעו לקיבוצים והכניסו צבע ואקשן לפלחה ולרפת. מאז דעכה קצת ההתלהבות בארה"ב ובאירופה, אך יש גל חברים ממזרח אסיה שמגיע עם להט סוציאליסטי מהבית. כתבת 'הארץ', נועה שפיגל, ניסתה לברר על מצב המתנדבים בקיבוצים, כיום. ראש אגף צעירים ומעורבות בחברה של התנועה הקיבוצית: "אנחנו לא נהנים מתמיכה במדינה שעסוקה במלחמה בחרם, ולא מבינה שיש לה פה את השגרירים הכי טובים"
מתנדבים בקיבוץ חפציבה, בשנות ה-80. צילום: דוד (דדה) עינב
מתנדבים בקיבוץ חפציבה, בשנות ה-80. צילום: דוד (דדה) עינב

מתוך הכתבה:

בזיכרון הקולקטיבי הישראלי, בתמונות מימי הזוהר של הקיבוצים בשנות ה–60 וה–70, מככבים גם המתנדבים והמתנדבות מחו"ל והסיפורים על סקס, סמים ורוקנרול. אלו שבאו לכאן אחרי מלחמת ששת הימים הכניסו עניין וצבע לפלחה ולרפת. חלקם נשארו בעצמם, אחרים העבירו את טובי בנינו ובנותינו אל מעבר לים. זוהרה של ההתנדבות בקיבוצים הועם קצת מאז, אבל גם כיום מצאנו שמות קשים להגייה לישראלים, למשל בסידור העבודה של המפעל בעין השופט במועצה האזורית מגידו.

עפרי רביב, ראש אגף צעירים ומעורבות בחברה בתנועה הקיבוצית, אומר שאפשר בהחלט להבחין בהבדלים בין אז והיום, גם במהות. אפשרויות ההתנדבות התרחבו לדבריו, "יש הרבה יותר מדינות שאפשר להתנדב בהן בעולם, ויש יותר נטייה היום ללכת למדינות עולם שלישי". חלק מההסבר לירידה במספר המתנדבים טמון לדבריו גם בצורה שישראל נתפסת בעולם כיום. "אנחנו לא נהנים מתמיכה במדינה שעסוקה במלחמה בחרם, ולא מבינה שיש לה פה את השגרירים הכי טובים". 

לקריאת הכתבה לחצו כאן

הוספת תגובה חדשה