דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

כנס י"א של התנועה הקיבוצית: דור המסכים? דור האחריות והמעורבות בחברה!

כנס יא

 

בסוף השבוע הקודם התקיים ברביבים כנס י"א שאורגן והובל על ידי אגף החינוך בתנועה הקיבוצית. הכנס החמישי במספר התקיים באתר היפיפה "חי נגב" בקיבוץ שם נהנו פעילי התנועה ו-800 החניכות והחניכים מהכנסת אורחים מפרגנת של האתר ושל הקיבוץ.
אנשי אגף החינוך בתנועה רואים בכנס מסורת משתרשת של מאות בני ובנות שכבת י"א המתקבצים מכל הקיבוצים בארץ לסופשבוע שכותרתו: "אחריות ומעורבות חברתית".

כנס יאביומו הראשון והשלישי של הכנס התפצלו החניכים לשתי פעילויות מקבילות: טיול ב"נחל הרועה" המשובץ בתחנות המופעלות על ידי מדריכי התנועות הכחולות בעוד החצי השני נפרש באתר במשימות ODT בהובלת מדריכי הנעורים. הכנס העוסק במעורבותם החברתית של בני י"א בשנה הנוכחית ובשנת הי"ב מכוון לעיסוק בשנת השירות ובשרות המשמעותי בצה"ל.

מתוך כך, התקיימו בכנס ארבעה פאנלים שהורכבו מנציגים של מובילי צוות שנת השרות בתנועה הקיבוצית, מובילי מסלול הנח"ל בתנועה הקיבוצית, מובילי תנועות הנוער העובדים בקיבוצים- בני המושבים, השומר הצעיר, המחנות העולים והנוער העובד והלומד, ראשי מכינות וקצינים שבאו בהתנדבות מקיבוציהם, שעסקו במשמעותה של שנת התנדבות לפני הצבא כמסלול בונה שרות משמעותי בגיוס לצה"ל או בשרות הלאומי. בפאנלים ובשיחות שהתקיימו אחריהם היה לנוער הזדמנות לשאול, להתעניין, להתעדכן בפרטים של כל אחד מן המסלולים.
בערב היום הראשון האזינו כל החניכים לדבריו של יאיר לייבל מהשומר הצעיר, שסיפר על הקמתו ותפעולו של כפר הפליטים, שהקימו תנועת השומר הצעיר ותנועת אג'יאל הערבית, באי לסבוס ביוון.

בכנס התקיימו גם הטורנירים היוקרתיים בשלושה ענפי ספורט: כדורסל, כדורעף וכדורגל, בכל המשחקים שולבה לפחות נערה אחת בכל קבוצה. הזוכים המאושרים: בכדורגל – נבחרת המועצה האזורית עמק הירדן, בכדורסל – נבחרת המועצה האזורית ברנר ובכדורעף, כצפוי הנבחרת של עברון! כבוד רב לזוכים וכבוד גם למארגן הטורנירים עופר רימון ולשני השופטים בהתנדבות.כנס יא

את השבת הכניסו בני ובנות י"א ואנשי התנועה בקבלות שבת קבוצתיות וקבלות שבת של תנועות הנוער. התירוש נמזג, החלות חולקו ובורכו בשלל ברכות מסורתיות ומתחדשות ואווירת השבת ניכרה בשירים ובחגיגיות.
לאחר הטקסים, השירים והברכות החלה פעילות תחרות "מאסטר שף", שהיא אחד משיאיו של הכנס ובה מפליאים בני הנוער בבישולים שלא היו מביישים אף מסעדה שלא לדבר על חדרי האוכל בקיבוצים. באגף החינוך מבקשים לציין ולהודות לשופטים הרבים שהגיעו בהתנדבות וזכו לחוויה מעוררת השראה של מפגש עם נוער שמח, יצירתי, היודע לעבוד בשיתוף פעולה ואשר כיבד את השופטים במאכלים טעימים ו"מצולחתים" היטב. למרות הקושי הרב בחרו השופטים כי המנות הכי טובות בין כל המנות המצוינות, היו של מועצה אזורית גלבוע, מוסד שקמה, שער הנגב ושל קבוצה שהורכבה משפיים, געש ושדות ים.

אורי אופיר רכז המפעלים החינוכיים בתנועה הקיבוצית: "מרגש לראות מאות בנות ובני י"א ממושבים וקיבוצים שוויתרו על רביצה בבית בסופה"ש והצטרפו אלינו להכיר את ההיסטוריה של ההתיישבות, להכיר את סיפור הצעירים הישראלים שהקימו ביוון בית ספר לילדי פליטים השנה ולשמוע על שנת שירות ושירות משמעותי. אנחנו, בתנועה, רק נותנים במה לשיחות המדהימות ביניהם, ורואים בשמחה את הנוער מבין ומיישם את הצורך בעיצוב את חייו שלו ואת החברה שבה הם חיים, לא מקבלים את התסכול ולא להיכנע לתחושה שאין להם איך להשפיע".

דבי ברא"ס מנהלת "שבילים": "כנס י"א השם במרכזו את הבחירה האישית המחוברת לעשייה עבור החברה בה אני חי, הוא הוכחה לכך ששיתופי פעולה בין גורמים חינוכיים שונים הם היוצרים עבור כל נער ונערה במרחב ההתיישבותי את ההזדמנות לבחון מה נכון לו והיכן הוא יוכל לבוא לידי ביטוי בצורה מיטבית. שיתופי הפעולה באים לידי ביטוי בין אגף חינוך לתנועות הנוער (השומר הצעיר, הנוער העובד, המחנות העולים ובני המושבים), בין המועצות האזוריות ליישוביהם ובין קיבוצים מאזורים שונים בארץ שהכנס הוא הזדמנות להכיר ולשתף פעולה גם כשהכנס מסתיים".
ברא"ס מבקשת לציין כי "הציר החינוכי בכנס הובל על ידי אפרת קרינסקי, רכזת דרום ב"שבילים" ובוצע הלכה למעשה בכנס על ידי מדריכי הנעורים, שפעלו באופן מעורר השראה וכולנו מלאי הערכה לעבודתם ומסירותם ומצפים להמשך העשייה החינוכית לאורך השנה ובפרט במסע י"ב המתקרב".

כנס יאראשת אגף החינוך ד"ר גבי אסם מסכמת: "אגף החינוך רואה במפעלים אלו את גולת הכותרת של הפעילות של הנוער בקיבוצים. כל נערה ונער שחווים יחד איתנו את הכנסים הללו יוצאים עם חוויה ותובנות לשנים ארוכות. בעיקר מקבלים בני הנוער מפתח להמשך העשייה למען החברה בישראל – בשנת שירות, בשירות הלאומי ובשירות משמעותי ובתפקידי קצונה בצה"ל. אני מודה לדבי ברא"ס ואנשי "שבילים" שעשו לילות כימים למען האירוע, ללירז ברנד שיחד עם מחלקת שנת השירות הביאו את תודעת החשיבות של ההתנדבות ולכל מי שתרם לחוויה האדירה הזאת.
כנס יא' זה וכנס יב' המתקרב ובא הוא גם תהליך חפיפה בין מנהל המפעלים היוצא אורי אופיר (זיקים) שבשנים האחרונות הוביל את מפעלי התנועה קידם אותם מאד, הכניס בהם שינויים ברמת התוכן וברמת הבטיחות והארגון לבין מנהל המפעלים הנכנס אורי פלד נקש (רמת דוד) הלומד איתו וממנו כיצד מובילים אירועים גדולים ומורכבים אלה".

 

הוספת תגובה חדשה