דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

ותיקים בקיבוץ וקורונה – גם בריאות נפשית חשובה

בימים אלה מוחמרות הנחיות משרד הבריאות לגבי האוכלוסייה כולה, ובכללן גם ההגבלות כלפי וותיקים. לכולנו מובן הצורך הקריטי לשמור על בריאותם של דור המבוגרים בנקודה זו, ועם זאת יש כמובן חשיבות לשמר גם את בריאותם הנפשית, במסגרת המגבלות. צוות הרווחה, הבריאות והוותיקים בתנועה ריכז עבורכם מספר רעיונות לעשייה עם הוותיקים
וותיקים בקיבוץ וקורונה – גם בריאות נפשית חשובה

לאחר מספר ימים בהם כולנו נמצאים בתוך האירוע, ניתן להתרשם כי רוב הקיבוצים התארגנו למתן שירותי בסיס לוותיקים כמו מזון, כביסה, תרופות, ספרים וכדומה, וכמובן שיש לברך על כך. בנוסף קיימת יוזמות מאורגנות בכדי להתקשר לשאול לשלומם, ומחוות קהילתיות מקסימות כמו משלוח עוגות, פרחים וברכות.

מתוך ידיעה כי יש להתכונן לזמן שהות ממושך בתנאים אלה, צוות בריאות, רווחה, וותיקים  בתנועה - עדי רמות, ארנון בוכבינדר, ויעל לחייני, ממליצים להיערך גם לפעילות משמעותית יותר של וותיקים, וריכז עבורכם כמה רעיונות לאיך לעשות זאת טוב

  • חשוב לתקשר לשאול מה נשמע, אך גם חשוב לפתח שיחה מעט יותר מעמיקה. לכן בקשו מאנשים המוכרים כחברותיים ואכפתיים, להתקשר לוותיקים ולקיים עמם שיח אמיתי ומשמעותי. גם הוותיקים מזהים כשאין עניין אמיתי בצד השני...
  • לוותיקים יש זמן ממושך של ישיבה בבית. אף הם יכולים (מי שמתאים לו/ה), להיות בין אלו המתקשרים לאחרים, ובכך להפוך עצמם למשמעותיים בזמן בו הם מפתחים שיח עם אחרים ומתעניינים בשלומם.
  • להציע תרשימי שיחה למתקשרים לוותיקים. למשל: מה נשמע? האם אתם מסתדרים עם מזון ותרופות? מה עשיתם היום? האם אתם מכירים אתרים לפעילות ספורט/הרצאות/חידונים בטלוויזיה ובאינטרנט? האם אתה מצליח לדבר עם בני המשפחה וכיצד? האם אתה זוכר תקופה בעברך בה נאלצת לשבת שעות מרובות בבית? האם יש משהו שיכול לעזור לך בתקופה זו בבית?
  • אנו נוטים לחשוב שטכנולוגיה היא אתגר מורכב לוותיקים. ראשית, –לא לכולם זה כך. שנית, אם אכן קיים אתגר כזה, בואו ננסה לעזור בעזרת חברי קיבוץ, צעירים ונוער שמוכנים להתנדב ולהדריך טלפונית לגבי האפשרויות והכלים. במיוחד אם לקיבוץ יש פעילות ברשת כמו אתר קיבוץ פעיל, חשבון שיחות מקוונות משותף (דוגמת סקייפ או זום או אחרים), וכדומה.
  • לוותיקים יש מה לתרום. ככל שהצליחו להתגבר על האתגר הטכנולוגי, הציעו להם אולי להעביר בעצמם הרצאה קצרה ברשת, סיפור, מתכון, או כל דבר אחר בתחום החוזקות שלהם.
  • פתאום יש זמן למה שתמיד אין זמן... איספו סיפורי ותיקים. בקשו מאנשים בקהילה להתקשר לוותיק/ה אחד לפי רשימה, ולבקש את רשותו להקליט אותו מספר סיפור (על חייו, על הקיבוץ,,,). את הסיפורים אפשר יהיה לתמלל, לאחסן בארכיון או לפרסם באתרי הקיבוץ ו/או באירוע תרבותי לאחר ימי הקורונה.
  • הכריזו על מבצע הכרות עם השכנים, ועודדו דווקא משפחות וצעירים ליצור קשר עם וותיקים, כל יום-יומיים או שלושה...
  • גלו תשומת לב מיוחדת לאוכלוסיות מיוחדות בקרב בוותיקים (כמו יחידים, חולים, מרותקי בית, וכיוב').

אם וכאשר יש לכם רעיונות נוספים אנא עדכנו את הצוות, שכמובן עומד לרשותכם לכל התייעצות.

ארנון בוכבינדר, ראש מטה פנסיה ובטחון סוציאלי 0502034881
עדי רמות, מחלקת בריאות ורווחה 0549798458
יעל לחיני, מנהלת שיבה בחברה טובה 0547917271

הוספת תגובה חדשה