דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

הממשלה אישרה הרחבת תוכנית תל"מ ותקצובה לארבע שנים

נגה שמיר, מנהלת תוכנית תל"מ: "הייחודיות האמיתית של התוכנית היא המעטפת של הקהילה והקיבוצים – החניכים זוכים למעטפת עבה של אנשים שמחויבים להם. החל מהקיבוץ, והמשך במלווים ומנהלי הענפים שהם עובדים בהם כולם שותפים בתוכנית ומהווים מודל לחיקוי".
מזכ"ל התנועה, ניר מאיר, התקשר לשרה לשיווין חברתי, ח"כ גילה גמליאל, הודה לה על עשייה ברוכה והוסיף: "אין לי ספק שיחד עם המשרד לשיוויון חברתי נמשיך ונפעיל את התוכנית החשובה הזו"


הממשלה אישרה הרחבת תוכנית תל"מ ותקצובה לארבע שנים

סוף טוב, הרוב טוב – ועדת הפטורים במשרד האוצר אישרה השבוע את המשך תקצובה של תוכנית תל"מ – תעסוקה, לימודים ומגורים לצעירים בני הקהילה האתיופית, לארבע שנים נוספות והרחבת מספר המשתתפים בה ב- 30%. בנוסף, אישרה הוועדה כי התוכנית תורחב גם לאוכלוסיות של צעירים מהפריפריה הגאוגרפית שאינם בני הקהילה. גיל לין המשנה למזכ"ל התנועה הקיבוצית ברך על ההחלטה והודה למנכ"ל המשרד לשוויון חברתי, אבי כהן סקאלי ולסגן החשבת הראשית יובל רז על עזרתם.

בישיבת מזכירות התנועה הקיבוצית שהוקדשה לנושא זה, סקרו מנהלת התוכנית נגה שמיר והמנהלת הפדגוגית יעל בזנר-ברגיל בפני חברי המזכירות, את ההיסטוריה ואבני הדרך של התפתחות תכנית תל"מ הפועלת כבר 21 שנים ועברו בה כאלפיים צעירות וצעירים מהעדה האתיופית. כיום פועלת התוכנית ב-16 קיבוצים ומשתתפים בה כמאה צעירות וצעירים. 

נגה שמיר
נגה שמיר

"הייחודיות האמיתית של התוכנית היא המעטפת של הקהילה והקיבוצים – החניכים זוכים למעטפת עבה של אנשים שמחויבים להם. החל מהקיבוץ, והמשך במלווים ומנהלי הענפים שהם עובדים בהם כולם שותפים בתוכנית ומהווים מודל לחיקוי". 

לפני שנתיים עברה התוכנית ממשרד הקליטה למשרד לשוויון חברתי - "בעקבות" מחאת 2015, ישבו ועדות מקצועיות, בדקו והבינו שהתוכניות שנמצאות תחת משרד הקליטה מבדלות אותם. הצעירים הללו שרובם נולדו בארץ, הם במסלול אחר מ"קליטה". מנהלת תל"מ ציינה לטובה את שיתוף הפעולה עם המשרד לשוויון חברתי, ואת שביעות הרצון הגבוהה מההישגים של חניכי התוכנית. עוד אמרה, כי יש הסכמות עקרוניות לגבי ההמשך וכי תוכנית ית"ד, התכנית הלאומית לטיפול בצעירים במצבי סיכון, הצטרפו גם הם כשותפים לתוכנית.


מאידך, מסיבות ביורוקרטיות שונות, לא השכילה המדינה לחדש את התוכנית בזמן, ולמעשה עצרה את התקציבים ואת קליטת החניכים לתוכנית. "החל מאוגוסט 18' לא נפתחו תקנים חדשים, ואיננו יכולים לקלוט חניכים חדשים. מצב זה יוצר תחושה קשה בקרב הצעירים מהעדה האתיופית, ובנוסף אנחנו מאבדים את מקומות העבודה שנשמרו עבורם בקיבוצים. ההסכם הקודם הסתיים בפברואר והייתה לנו הבטחה שתהיה המשכיות ונוכל להמשיך ולקלוט חניכים ברצף, בפועל זה לא קרה. בחודשים האחרונים אנחנו מחזיקים את התוכנית בזכות כספים שאישר המשרד להעביר מיתרה שנשארה בהסכם הקודם ובזכות נכונות התנועה הקיבוצית והקיבוצים לממן את הפערים הנדרשים. החל מיוני 2019 גם הכסף הזה לא מגיע, ובעצם אין תקצוב כלל".

שמיר ציינה כי "בדיוק בשל כך יש בשנה האחרונה עבודה מאומצת למתן וודאות לתוכנית, והבטחת קיומה לשנים הבאות, מתוך הבנה כי חתימה על הסכם לארבע שנים ייתן אורך רוח הן לצעירים והן לכל מי שעוטף את אותם".

מזכ"ל התנועה הוסיף לדבריה וציין כי במשך תקופה לא קצרה, בזמן שהתוכנית היה ללא "בית ממשלתי", התנועה מימנה מתקציבה את התוכנית.

המשנה למזכ"ל התנועה, גיל לין, סיכם ואמר: "כשהגדרנו, בתנועה הקיבוצית, את המטרות בעשייה החברתית שלנו וסימנו את הערכים המוספים שיכולים הקיבוצים לתת היום למדינה, אחת המטרות המרכזיות שהוגדרו הייתה להיעזר בקהילה הקיבוצית למען הקטנת הפערים בחברה, והתוכנית הזו היא אחת מגולות הכותרת של ההצלחה הזו".

לין הדגיש: המשרד לשוויון חברתי אוהב את התוכנית, היא זוכה לציונים מאד גבוהים. אנחנו שומעים מבוגרי וחניכי התוכנית האומרים במילותיהם ש"התוכנית פשוט עובדת".

בהזדמנות זו הוסיף לין, "אני מעוניין להודות לקיבוצים הרבים בהם פועלת התוכנית, למקשרים הנמצאים עם החניכים בקשר יומיומי ודואגים לכל צרכיהם וכמובן לצוות התוכנית הנאמן והמקצועי. קשה להפריז בחשיבותה של תוכנית זו, דווקא בימים אלו".

ח"כ רם שפע, שפועל מאז שנבחר לקידום התוכנית הוסיף: "כל הכבוד על התוכנית, זה מאד מרשים. דיברתי עם השרה גמליאל, אמרה לי שזה מאד חשוב לה והיא מבטיחה לטפל בעניין בדחיפות".

 

הוספת תגובה חדשה