דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

גם הקורונה לא תעצור את התרבות הקהילתית!

התרבות בקיבוצים, מאז ומעולם היוותה עוגן בקהילה הקיבוצית בימים טובים ובימים מאתגרים. רכזי התרבות, מצליחים להמציא עצמם מחדש וביחד עם חברי הקיבוץ מגלים ומוכיחים שיצירתיות, גמישות והכרות עם הקהילה - מסייעים בתחושת השייכות, הגאווה וההתמודדות עם הבלתי צפוי
צילום: עופר גתי, בארי
צילום: עופר גתי

הקושי לתפקד במציאות שאינה שיגרה - מייצרת הזדמנות לגייס כוחות ומוחות מקומיים בהובלת רכז התרבות, התורמים לחיזוק החוסן הקהילתי, הלכידות החברתית ולהפגת מתחים וחששות.

ריכזנו עבורכם מספר רעיונות שנאספו מרכזי התרבות מכל הארץ אשר מיטיבים להבין את החשיבות והנחיצות של ניהול, הובלה והכוונת הפעילות התרבותית חברתית בעתות משבר .

תרבות ופעילויות בקהילה הקיבוצית בימי הקורונה

  • גיוס מתנדבים להוצאת הפעילויות לפועל - בעזרת אמצעים טכנולוגים - (טופסיGoogle Forms ), בפייסבוק, באתר הקהילתי ובעיקר בטלפונים אישים לאנשים בקהילה. גיוס מתנדבים קשה בעת הזו יותר מתמיד (ההורים חרדים לעצמם ולילדים ובנוסף עסוקים בלהעסיק אותם, הוותיקים 60+ בחרדות, הנוער מחובר למסכים..) - לא להתייאש, להתקשר ולגייס אנשים ברמה האישית - הם ירגישו משמעותיים ויעתרו ברצון.
     
  • ליצור 'התחלה' של סרטון, עם תוכן דמיוני או אמיתי, משעשע, בלשי או אחר. משפחות ויחידים יוזמנו להמשיך את הסרטון מהנקודה בה הופסק. את התוצרים שיתקבלו ניתן להפיץ באמצעי התקשורת הפנימיים. לחילופין ניתן לכתוב התחלה של סיפור...
     
  • לצלם ולשדר בפייסטיים הופעות של אמנים מהקהילה.
     
  • יציאה לטיולי יום רגליים/אופניים באזור, -בקבוצות של עד עשרה משתתפים.
     
  • הכרזה על חידון טריוויה שיש לענות עליו כמה שיותר מהר, מרגע שליחת החידון במייל. מצורף קישור לאפליקציה בה ניתן ליצור חידון בכל מיני נושאים: https://quizizz.com/admin
     
  • קליפ הקורונה (לילדים ונוער). יצירת קליפ משותף כשכל ילד/ה או זוג מצלמים את עצמם בבית או בחוץ, שולחים למדריכים והם עורכים מזה קליפ ושולחים לכולם.
     
  • מבצעי ניקיון פסח במרחבי הקיבוץ כל פעם קבוצה אחרת .
     
  • אמץ חייל/חיילת מהקיבוץ. בעקבות ההנחיות החדשות של צה"ל לגבי חיילים שמצויים בעוצר יציאות, אחראי צעירים בקיבוץ יחבר בין משפחה מאמצת לחייל/חיילת. המשפחות, ובעיקר הילדים, יוזמנו לשלוח להם ברכות עידוד + ציורים.
     
  • אמץ ותיק. אחראי על הוותיקים מהקיבוץ יחבר בין משפחה מאמצת בקיבוץ לוותיק (שמעוניין). משפחות ויחדים יוזמנו ליצור איתם קשר בטלפון/בווטסאפ, להתעניין בשלומם/לשאול אם חסר להם משהו, ועוד. ובעיקר להפיג חששות ובדידות.
     
  • החלפת ספרים ומשחקי קופסא בין משפחות, לאחר חיטוי. 
     
  • לאתר תלמידים תיכון סטודנטים/מורים היכולים להעביר שיעורים פרטים לקבוצות של עד עשרה תלמידים, ולהקל על המשפחות על ידי ביצוע הכנת שיעורי בית ומטלות לימודיות.
     
  • לארגן פעילות חוץ. לאתר מקום בקיבוץ דשא או אזור פתוח אחר, להניח במספר פינות הפעלות שונות ומגוונות המיועדות לעד עשרה משתתפים בכל תחנה + הוראות + אמצעי חיטוי. בסיום המשימה עוברים תחנה.
     
  • כוחות מקומיים. לאתר חברים/תושבים/שוכרים שיש להם חוזקות בתחומים מגוונים, ויחד אתם לצלם ולהעלות בשידור חי 'שעה של ...' (הנוער בקהילה יכול להיות "צוות תמיכה טכני" שיסייע בצילום/העלאה לפייסבוק ועוד), למשל:    
    -    אמנות, יצירה, אפיה ובישול, חידונים, חידודי לשון ועוד. את הפעילות למשפחות ניתן לשדר און ליין, או להעביר לקבוצה של עד עשרה אנשים (כולל המפעיל). במידה ונדרש להכין חומרים מראש מומלץ לשלוח הודעה על כך מבעוד מועד.   
    -    לאתר/להציע למבוגרים להעביר שעת סיפור באמצעים הדיגיטליים (ילדים, הורים וגם המבוגרים יוצאו נשכרים).
    -    לצלם ולשדר קבלת שבת בפייסטיים, פרשת השבוע לילדים, פרשנות אקטואלית למבוגרים ועוד.
    -    לחגוג ימי הולדת לילדים מאותה קבוצת גיל באמצעים דיגיטליים, כולל ברכות. אופציה נוספת להכין ברכות יצירתיות ולהניח את הברכה ליד הדלת. 
    -    פעילות משפחתית: הזדמנות לעשות סדר בתמונות. תמונות המנציחות גם אנשים נוספים מהקהילה, ברגעים קהילתיים, ניתן לשלוח לארכיון הקיבוץ.   

הוספת תגובה חדשה